Hoeveel baanvakken telt de Hollandse Knoop?

Kort antwoord: 

Eerst waren het er volgens BAM 18, maar volgens de plannen van BAM van 2012, zijn er 29 baanvakken, waarvan 6 pechstroken, maar die plannen zijn volgens BAM totaal verouderd, nu is alles geoptimaliseerd en zijn er slechts 27 baanvakken, waarvan 4 pechstroken.

Maar... uiteraard krijgen we de nieuwe plannen niet te zien.

Voor wie het zich nog herinnert: BAM heeft exact hetzelfde spel gespeeld met de 18 baanvakken van de viaducten aan het sportpaleis en met alle andere verbredingen van de Ring. Eerst beweren dat het aantal baanvakken niet klopt, daarna zeggen dat de plannen weliswaar kloppen, maar dat de plannen verouderd zijn om daarna te moeten bekennen dat het aantal baanvakken toch overeenkomt met deze van hun "verouderde" plannen. Uiteindelijk komen we dus wel de waarheid te weten, maar het kost iedere keer een paar jaar. Tijd en geld dat ze ondertussen niet in een goed plan hebben gestoken.

 

Lang antwoord: 

De Hollandse Knoop is een verkeersafwikkelaar, ontworpen door TV Rots, in opdracht van BAM.

Deze grote verkeersknoop ligt aan Borgerhout en Deurne en vervangt de "paperclip".

Deze verkeersknoop is alleen maar nodig bij aanleg van het BAM tracé en overbodig bij aanleg van de alternatieven zoals Meccano, Oosterweel Noord en ARUP/SUM.

Volgens BAM telde die Hollandse Knoop 18 baanvakken. 

De partij Groen heeft echter de plannen van die knoop opgevraagd en telde 29 baanvakken, waarvan 6 pechstroken.

Woensdagochtend 14 mei, vertelde Groen dit aan de wereld.

Bam reageerde meteen en zei dat dit absoluut niet juist was, want gebaseerd op oude plannen, maar kon niet zeggen over hoeveel baanvakken het wel ging. 

Dit veroorzaakte de nodige hilariteit, omdat BAM al weken infosessies aan de bevolking aan het organiseren was, waar ondanks de magere opkomst altijd wel iemand de vraag stelde: "Hoeveel baanvakken aan de Hollandse knoop?" Waarop BAM steevast zei: "Wij tellen niet graag baanvakken."

In de middag zei BAM: "Het zijn daar maximaal 18 rijstroken en 2 pechstroken".

Om diezelfde avond te besluiten: "Op die plaats liggen 27 baanvakken".

Over deze BAM communicatie en de (niet-)overkapbaarheid van deze en andere BAM knooppunten leest u hier meer.

Tags: 

nog onderzoek