Ademloos

De Vlaamse regering en BAM hebben tien jaar terug besloten dat de ring door Antwerpen gesloten moest worden met een mooie brug.

Die ring - het Oosterweel tracé in Antwerpen zou het fileleed moeten oplossen en de haven moeten ontsluiten. 

Het werd snel duidelijk dat het hele Oosterweel tracé heel veel nare kantjes had, waar men het niet over wilde hebben met de mensen die daar de gevolgen van zouden ondervinden: de Antwerpenaar.

De luchtkwaliteit zou nog slechter worden. En het weinige bos in Antwerpen zou verdwijnen. De mooie brug - die niet over maar naast de Schelde zou liggen - bleek ook maar een heel klein, maar duur stukje van het verhaal te zijn. Over de meer dan 100 meter brede betonnen viaducten die de bestaande ring zou vervolmaken, werd niet gesproken.

Laat staan over de gezondheidsgevolgen.

Dr. Guido Verbeke besefte dat de gezondheid van de Antwerpenaar op het spel stond en sprak toen de woorden “Zwijgen is geen optie voor een medicus”.

Een paar mensen die het dossier al tijden probeerden te doorgronden, hebben hem gehoord en ademloos vzw was geboren.

Eind 2008 hebben uw handtekeningen ons spreekrecht gegeven in het Vlaams Parlement.

65 000 Antwerpenaren hebben mee getekend voor de volksraadpleging van 18 oktober 2009.

60% van de Antwerpenaren hebben het BAM tracé weggestemd en de Wapper is definitief ten onder gegaan. Dat is fantastisch.

Maar drie politici, de heren Kris Peeters, Bart De Wever en Patrick Janssens hebben ervoor gekozen het BAM tracé toch uit te voeren, volgens oude traditie: de Belgische koehandel.

Met enkele tunnels, met een paperclip en vanaf 2021 ten vroegste, ook met aanleg van A102 en R11, al dan niet gedeeltelijk in tunnels of sleuven. De enige onmiddellijke maatregel tegen files is... een tunneltje onder het vliegplein van Deurne.

Dit betekent ook dat de ring hier en daar toch wordt verbreedt tot 19 baanvakken (zonder pechstroken te tellen) en dat het doorgaand verkeer toch door de stad blijft denderen.

Volledig ondertunnelde A102 en R11 zouden, mits goed uitgevoerd, een beetje verlichting kunnen geven, maar bij slechte uitvoering wordt de ellende alleen maar groter voor nog meer mensen in en rond Antwerpen.

Daarnaast maken de bufferbossen Sint-Annabos en het Noordkasteel plaats voor tunnelingangen, tolpleinen en verkeerswisselaars. 

Tot vandaag blijven we dus zeer verontwaardigd.

 

Dr. Guido Verbeke: secretaris

Marcel Peeters: penningmeester

Wim van Hees: voorzitter en woordvoerder

meer gezonde stad info