Gezonde stad: Gezondheid

luchtvervuiling: ongezond voor iedereen, levensgevaarlijk voor kinderen, senioren en zieken

Als je het probleem niet kent, is het moeilijk oplossingen zoeken. Een grote uitdaging in heel het Oosterweel dossier is gezondheid. Dat de overheid dit thema ontwijkt, is de grootste reden waarom er nog steeds geen oplossing is voor de mobiliteitsknoop. Omdat wij uiteraard ieder plan zullen afwijzen dat alleen maar baanvakken bijbouwt midden in de stad waar onze kinderen opgroeien.

Eerst het goede nieuws: luchtvervuiling door industrie en verwarming nemen af. Bovendien zijn er duidelijke oplossingen voor luchtvervuiling door transport. En tenslotte: het feit dat de gezondheidsrisico's niet meer ontkend kunnen worden, maakt dat het - volgens ons - politiek moeilijk verdedigbaar is om meer snelweg door woongebied te trekken.

Luchtvervuiling door verkeer is een complexe cocktail van heel veel bestanddelen. Sommige zijn makkelijk te meten. Zoals het gevaarlijke NOx - of mono-stikstofoxiden - en natuurlijk fijn stof. Dat is de verzamelnaam voor heel fijne deeltjes luchtvervuiling die we inademen. Andere stoffen, zoals de kankerverwekkende PAC's - of polyaromatic hydrocarbons - komen nauwelijks ter sprake.

De meeste verkeersvervuiling komt vrij bij onvolledige verbranding van fossiele brandstof - en vooral bij diesel. En hoewel er steeds betere mechanieken zijn om sommige schadelijke stoffen op te vangen, blijft het wachten op echt proper vervoer - en op echte wil van autoconstructeurs om propere motoren te bouwen.

Ondertussen blijft verkeer vervuiler nummer 1, vooral in steden en bij drukke wegen. Ook al omdat je niet ieder jaar een nieuwe auto koopt.

Hoe dichter je bij een drukke weg woont, hoe gevaarlijker de vervuiling.

afbeelding

Wie bij drukke snelweg woont, rookt 17 sigaretten per dag

afbeelding

Tot 1500m van snelweg is er verschil in gezondheid, kindersterfte, ontwikkeling en levensduur

afbeelding

Dieselroet veroorzaakt kanker en is vergelijkbaar met asbest en passief roken

afbeelding

Vervuiling is veel erger voor kwetsbare groepen: zieken, ouderen en kinderen

Lawaai: zeer ongezond, niet te negeren en nauwelijks te stoppen

Lawaai is overdag al hinderlijk, maar vooral 's nachts zeer ongezond. Mensen die dicht bij lawaaibronnen wonen hebben een hogere bloeddruk, meer hartproblemen, concentratiestoornissen en leerachterstand, zijn vaker ziek en depressief en sterven jonger. Dit ondanks het subjectieve gevoel dat ze "gewend zijn" aan het lawaai. Ook voor lawaai geldt dat risicogroepen (jongeren, ouderen, zieken) onevenredig meer negatieve effecten ervaren bij geluidsoverlast. De door het WHO en de EU voorgeschreven aanvaardbare geluidsniveau's voor stedelingen worden in Antwerpen nergens gehaald binnen de 1000 meter van de snelwegen door onze stad. Geluidschermen zijn binnen de stad geen aanvaardbare oplossing omdat ze fijn stof nog verder stadinwaarts verspreiden - en omdat bovendien hun geluiddempende effect na 300 meter verdwenen is.

 

afbeelding

vanaf 40 dB nachtlawaai is er kans op leerachterstand, concentratie-stoornissen, depressie, hartproblemen, sterfte, ...

afbeelding

In Antwerpen overtreden we alle geluidsnormen en vooral door snelweg 
(blauw/zwart = gebouw, niet gebrek aan geluid)

afbeelding

Een geluidscherm creëert een "schone-luchtbel" vlak achter het scherm en verplaatst de vervuiling. 100 meter voorbij een geluidscherm is net zoveel vervuiling als boven de snelweg.

Verhuizen we 't stad of verhuizen we het verkeer?

Het is niet makkelijk, maar wel mogelijk... om onze stad terug gezond te maken. Een eerste voorwaarde is de realiteit aanvaarden: we zijn heel slecht bezig, de enige oplossing is om radicaal wonen en rijden te scheiden.

Als Antwerpen wil verdwijnen uit de top drie (!) van de meest vervuilde Europese gebieden, dan moeten de snelwegen door de stad allemaal onder de grond. Op korte termijn moeten bovendien al onmiddellijk minder hinder maatregelen worden getroffen. Permanent 70km/uur op de snelwegen door de stad zouden voor fijn stof en lawaai een enorm verschil betekenen en wellicht ook voor vlotter verkeer met minder ongelukken zorgen.

Fundamenteel moet echter de oplossing worden gezocht in volledige overkapping. Dat is pas mogelijk met Ringland en het Meccano tracé, ontworpen door stRaten-generaal in opdracht van Forum2020, een vereniging van Antwerpse captains of industry, Vlaamse transporteconomen en academici.

Link naar The Lancet, Nature, KUL, WHO.

Video

ATMOSYS - Predict, plan and improve air quality

ATMOSYS is a LIFE+ Environment Policy & Governance project co-financed by...

ATMOSYS is a LIFE+ Environment Policy & Governance project co-financed by...

WHO: BreatheLife – The Walk Home

Nine in ten people breathe air that is not safe. Air pollution is an invisible...

Nine in ten people breathe air that is not safe. Air pollution is an invisible...

UITLAATGASTEN (SPUT/KG/SCALE)

UITLAATGASTEN

UITLAATGASTEN

Hans Bruyninckx -- Climate change adaptation in cities

Hans Bruyninckx -- Climate change adaptation in cities

Hans Bruyninckx -- Climate change adaptation in cities

WHO: Breathe Life – Clean Air, Healthy Future

WHO: Breathe Life – Clean Air, Healthy Future

WHO: Breathe Life – Clean Air, Healthy Future

Jacquelines OLT Rivierenhof 22 juli deel 2

The Jacquelines

The Jacquelines

How Cities Make Us Sick

Over the last century, cities have been designed to accommodate the automobile...

Over the last century, cities have been designed to accommodate the automobile...

You are traffic

You are traffic

You are traffic

De dag van de spirometrie: COPD - VRGT

COPD

COPD

How does air pollution affect health?

Douglas Dockery, chair of the Department of Environmental Health, talks about...

Douglas Dockery, chair of the Department of Environmental Health, talks about...

Fijn stof verziekt je longen

Fijn stof verziekt je longen

Fijn stof verziekt je longen

SAVE ME Mother EARTH Calls

SAVE ME Mother EARTH Calls

SAVE ME Mother EARTH Calls

Pages

Documenten en studies

Titel Download Bron
From Intuitive to Evidence Based: Developing the Science of Nature as a Public Health Resource PDF icon EHP2613.pdf EHP
Warm, Cozy Woodstoves . . . and the PM They Produce: Home Interventions Show Mixed Results in Protecting Children with Asthma PDF icon EHP2598.pdf EHP
Environmental Suitability of Vibrio Infections in a Warming Climate: An Early Warning System PDF icon EHP2198.pdf EHP
Long-Term Exposure to Ambient Air Pollution and Incidence of Postmenopausal Breast Cancer in 15 European Cohorts within the ESCAPE Project PDF icon EHP1742.pdf EHP
Decomposition Analysis of Black–White Disparities in Birth Outcomes: The Relative Contribution of Air Pollution and Social Factors in California PDF icon EHP490.pdf EHP
Inequality of Noise Exposures: A Portrait of the United States PDF icon EHP2471.pdf EHP
Long-Term Exposure to Road Traffic Noise and Nitrogen Dioxide and Risk of Heart Failure: A Cohort Study PDF icon EHP1272.pdf EHP
Long-Term Air Pollution Exposure and Amyotrophic Lateral Sclerosis in Netherlands: A Population-based Case–control Study PDF icon EHP1115.pdf EHP
Residential Air Pollution and Associations with Wheeze and Shortness of Breath in Adults: A Combined Analysis of Cross-Sectional Data from Two Large European Cohorts PDF icon EHP1353.pdf EHP
Traffic-Related Air Pollution and All-Cause Mortality during Tuberculosis Treatment in California PDF icon EHP1699.pdf EHP
Comparison of cycling injury hospitalization rates in Canadian provinces with different helmet legislation and mode shares PDF icon 26_teschke_koehoorn_shen_dennis.pdf International Cycling Safety Conference
Changes in Transportation-Related Air Pollution Exposures by Race-Ethnicity and Socioeconomic Status: Outdoor Nitrogen Dioxide in the United States in 2000 and 2010 PDF icon EHP959.pdf EHP
Exposure to Road, Railway, and Aircraft Noise and Arterial Stiffness in the SAPALDIA Study: Annual Average Noise Levels and Temporal Noise Characteristics PDF icon EHP1136(1).pdf EHP
Association of Long-Term Exposure to Transportation Noise and Traffic-Related Air Pollution with the Incidence of Diabetes PDF icon EHP1279.pdf EHP
Individual and Joint Effects of Early-Life Ambient PM2.5 Exposure and Maternal Prepregnancy Obesity on Childhood Overweight or Obesity PDF icon EHP261.pdf EPH https://ehp.niehs.nih.gov/ehp261-2/
Individual and Joint Effects of Early-Life Ambient PM2.5 Exposure and Maternal Prepregnancy Obesity on Childhood Overweight or Obesity PDF icon EHP261.pdf EPH https://ehp.niehs.nih.gov/ehp261-2/
Exposure to Traffic-Related Air Pollution and Serum Inflammatory Cytokines in Children PDF icon EHP460.pdf EHP https://ehp.niehs.nih.gov/ehp460/
Short-term air pollution exposure decreases lung function: a repeated measures study in healthy adults PDF icon Panis_et_al-2017-Environmental_Health.pdf Luc Int Panis - Environmental Health https://link.springer.com/epdf/10.1186/s12940-017-0271-z?author_access_token=qx8...
Effect of prenatal PM10 exposure on fetal cardiovascular malformation - in China PDF icon Effect of prenatal PM10 exposure on fetal cardiovasculair malformations - China.PDF EHP
Inschatting van de bijdrage van houtverbranding door burgers aan luchtverontreiniging in Vlaanderen PDF icon EINDRAPPORT_houtverbranding_TW.pdf Vlaamse MilieuMaatschappij
CL-AIR: Naar gezonde lucht in slimme steden PDF icon CL-AIR_intro RS_small.pdf presentatie Roeland Samson - UA
CL-AIR: Naar gezonde lucht in slimme steden - WHAT IS IN IT FOR ME? PDF icon CL-AIR_valorisatie.pdf presentatie Jan Cools
Lung health in Europe - FACTS & FIGURES PDF icon lung_health_in_europe_facts_and_figures_web.pdf ELF (European Lung Foundation) ERS (European Respiratory Society)
Multiple Threats to Child Health from Fossil Fuel Combustion: Impacts of Air Pollution and Climate Change PDF icon EHP299.alt_.pdf Environmental Health Perspectives 02-2017
de vraag van 7 miljard PDF icon mer.pdf Ademloos
When Throughout the Year Is Coronary Death Most Likely to Occur? PDF icon 1630.full_.pdf Circulation - American Heart Association
Air quality in Europe 2016 PDF icon Air quality in Europe 2016 report THAL16027ENN.pdf EEA - European Environment Agency
Exposure to Fine Particulate Air Pollution Causes Vascular Insulin Resistance by Inducing Pulmonary Oxidative Stress PDF icon EHP212.alt_.pdf EHP
Air quality in Europe 2016 PDF icon Air quality in Europe 2016 report THAL16027ENN.pdf EEA
Air quality in Europe PDF icon Air quality in Europe - 2015 report.pdf EEA

Pages

Documenten en studies bos en natuur

Titel Bron Download
Geotextiele tubes voor veilige slibverwerking Ademloos PDF icon TX_Ademloos_2_ geotextiele_tubes.pdf
Medische onderzoeken bos en gezondheid Dokter Guido Verbeke - Ademloos Office presentation icon presentatie_medisch_onderzoek_Dr_Verbeke_02-12-2010.ppt
Stads(rand)bossen Vereniging voor Bos in Vlaanderen PDF icon VBVStadsrandbosdossier20110403.pdf
Bomen een verademing voor de stad Triple E Economy Ecology Experience PDF icon Bomen_een_verademing_voor_de_stad.pdf
Presentatie biodiversiteit en kwaliteit Sint-Annabos Jef Van De Wiele, voorzitter Natuurpunt Wase Linkerscheldeoever Office presentation icon SABOS-101028-PPT-Persconferentie BBL.ppt
Maatschappelijke kostprijs vernieling Sint-Annabos en Noordkasteel (volgens VITO methodiek) Johan Vandewalle, beleidscoördinator Natuurpunt Antwerpen Noord Office presentation icon berekening_maatschappelijke_kost_natuurpunt_0.ppt
Stadsrandbosdossier vbv PDF icon VBVStadsrandbosdossier20110403.pdf
Bosbarometer 2011 Vereniging voor Bos in Vlaanderen (VBV) PDF icon 20111205_Bosbarometer_2011_VBV_def.pdf, PDF icon oikos_60_ecologie_ledene-de_somviele.pdf
rapport milieubeleid Vlaamse regering Bond Beter Leefmilieu PDF icon 120622_BBL-rapport_PeetersII_DEF.pdf
Overzicht milieubeleid van de Vlaamse regering Peeters II Bond Beter Leefmilieu PDF icon 120622_overzichtstabel_Evaluatie_PeetersII.pdf
Bosbarometer 2012 BOS+ PDF icon Bosbarometer_2012.pdf
Investeer in groen, winst verzekerd Agentschap voor natuur en Bos PDF icon NB_1967_brochureISSUU_lowres.pdf
Literatuurstudie - Daarom groen! Waarom u wint bij groen in uw stad of gemeente VITO - in opdracht van Natuur en Bos PDF icon LITERATUURSTUDIE_GROEN_LOONT_v99_finale versie_lowres.pdf
Raming van de baten geleverd door het Vlaamse NATURA 2000-netwerk VITO PDF icon 9929171.PDF
Sociale impact van stedelijk groen BRAL vzw http://issuu.com/bral/docs/rapport_ronde_tafel/0 PDF icon Rapport_Ronde_Tafel.pdf
De bezetting van het Lappersfortbos Ole Mahieu PDF icon ATT00369 ( tesis Lappersfortbos 2015 UGent & Ole ).pdf
EEA Report No 4/2015 EEA PDF icon Trends and projections in Europe 2015.pdf
Bosbarometer 2015 BOS+ PDF icon Bosbarometer_2015_BOS.pdf
Hebben wij een studie, video of ander feit over het hoofd gezien? Laat het ons weten!