Gezonde stad: Tunnels en overkappingen

Waarom nog een derde scheldekruising als je een volledige overkapping kan bouwen? Omdat je alternatieve routes nodig hebt bij calamiteiten. Omdat de Liefkenshoektunnel over een paar jaar verzadigd zal zijn. Omdat zelfs overkapt verkeer vervuilt en hoe meer vrachtwagens je van de Ring haalt, hoe meer vervuiling je weghaalt van bewoning. Omdat een minder drukke ring goedkoper te overkappen is. Omdat de haven zo beter ontsloten wordt. Er zijn veel goede redenen om een derde scheldekruising te bouwen. Blijft alleen de vraag: waar bouw je die derde scheldekruising? Volgens ons niet midden in de grootste stad van Vlaanderen, maar erbuiten.

In geen enkele Europese stad passeren er zoveel vrachtwagens als in Antwerpen

Volgens de EU is Antwerpen, samen met het Ruhrgebied en de Povlakte één van de drie meest vervuilde gebieden van heel Europa. Ruhr en Po door hun industrie, Antwerpen door het TEN snelwegnet door de stad. 6 Europese transportwegen worden gekoppeld binnen stedelijk gebied. Iedere dag rijden 350.000 wagens, waarvan 81.000 vrachtwagens over de snelwegen door Antwerpen. Een Europees record. In aantal vrachtwagens, decibels en luchtvervuiling.

afbeelding

Antwerpen zit in de top 3 van meest vervuilde steden in Europa. Vooral door de Ring - niet houtkachels, haven of buurlanden

afbeelding

Iedere dag rijden 350.000 wagens, waarvan 81.000 vrachtwagens over de snelwegen door Antwerpen. We breken dagelijks Europese records

afbeelding

De Ring koppelt E34, E313, E19, E17 en A12. De EU wil snelwegen weg uit steden door het gevaar van geluid en luchtvervuiling

Verhuizen we 't stad of verhuizen we het verkeer?

Bijna 350.000 van de 512.000 Antwerpenaren wonen binnen de 1500 meter van de ring. Dat is volgens het WHO en talloze onderzoeken zeer ongezond. Vooral voor risicogroepen: kinderen, ouderen, zieken. Antwerpen groeit ook zeer snel. De laatste schattingen spreken van zo'n 100.000 mensen extra in 2025. Het stadsbestuur probeert daar rekening mee te houden en heeft heel wat nieuwe woonwijken gepland... Allemaal naast de snelwegen door Antwerpen. Logisch, het is de enige open ruimte die ons rest. Maar dat is een zeer vervuilde omgeving met enorme geluidsoverlast. Als we die plaats niet leefbaar maken, zal Antwerpen niet groeien, maar zullen alle gemeenten rond Antwerpen overlopen met Antwerpenaren die het genot van de stad verruilen voor een laatste lapje groene ruimte - dat we steeds verder gaan moeten zoeken.

afbeelding

In Schoten, Mortsel, Edegem en Wommelgem wonen ± 90.000 mensen. Tegen 2025 zou Antwerpen 100.000 mensen bij krijgen. Waar gaan die mensen wonen?

afbeelding

Bijna alle geplande nieuwe wijken liggen bij snelweg. Nieuwe normen rond geluid en luchtvervuiling maken het moeilijk - en onverantwoord om nog te bouwen naast snelwegen

afbeelding

Als we onze beste ontwikkelingszone niet lawaai- en vervuilingvrij maken, is een stadsvlucht onvermijdelijk en zullen de gemeenten rond Antwerpen volledig verstedelijken

 

Is overkappen haalbaar?


Twee Vlamingen filmden het ringpark van Madrid, waaronder ook 300000 auto’s rijden. Bekijk het filmpje en deel.

The New York Times, 27 december 2011:

In het hart van Madrid bloeit een park waar ooit een autostrade lag

Het park is ruim zes kilometer lang en geeft vandaag een nieuw gelaat aan wat vroeger een verwaarloosd gebied was midden in de Spaanse hoofdstad. 'Dit is als een paar nieuwe longen voor ons,' zegt Pilar López over het nieuwe park in haar leven. Ze is 73 en woonde meer dan een halve eeuw lang in een woonblok vlakbij de autostrade. Ze leed onder de uitstoot en het lawaai. 'Toen de autostrade nog niet overkapt was, zat ik in mijn zetel en keek ik de hele dag naar de televisie,' vertelt ze. 'Nu voel ik me weer gezond, omdat ik urenlang met mijn vrienden wandel in het park.' Tien jaar geleden klonk het nog dat het onmogelijk zou zijn om dit stuk stad terug te schenken aan haar bewoners. Maar Madrid Rio bewijst dat de vraag bij dergelijke grote projecten niet is: wat kunnen we niet doen? Wel: wat kunnen we wél doen?


Gezonde stadsprojecten in andere grote steden

Ir. Peter Verhaeghe toont hier overkappings- en stadsvernieuwingsprojecten van over heel de wereld.

 

We hebben samen met stRaten-generaal al redelijk wat info over het meccano tracé aangepast aan het internet. Info over de andere tracés volgt - en u kent de weg naar de uitstekende Ringland website.

Meccano mobiliteit studie


download pdf

download epub

"Van knelpunten naar knooppunten. Over mobiliteit en stadsontwikkeling in Antwerpen. Een toekomstvisie" Manu Claeys en Peter Verhaeghe - stRaten-generaal, voor Forum 2020

Het meccano tracé voert internationaal verkeer in tunnels rond Antwerpen en maakt stad en omgeving terug leefbaar en bereikbaar voor bestemmingsverkeer.

Deze studie is reeds in 2010 uitgebracht. De A102 tunnel, grootschalige overkapping, slimme verkeerssturing, variabele tol en een volwassen light-rail openbaar vervoer stelsel zijn enkele van de ideeën die ondertussen ook door anderen zijn opgepikt.

Meccano versus Oosterweel in cijfers

Verkeerskundige analyse van het Meccano tracé en de Oosterweelverbinding in Antwerpen  Transport & Mobility Leuven, voor Forum 2020

Het meccano tracé werkt veel beter. Het versneld uitvoeren van de A102 met extra verkeerssturing maakt bovendien betere beheersing van kosten en verkeer mogelijk.

video

Vuurdoop voor regensensor: plensbui in de ochtendspits

Vuurdoop voor regensensor: plensbui in de ochtendspits

Vuurdoop voor regensensor: plensbui in de ochtendspits
What are our streets for?

What are our streets for?

What are our streets for?
Light Companion - 1e Gebruikerstest

Groene golf voor fietsers

Groene golf voor fietsers
Light Companion: interactive green wave for cyclists (prototype)

Light Companion: interactive green wave for cyclists

Light Companion: interactive green wave for cyclists
Morning Ebb And Flow

kijk toch eens hoeveel mensen zich op korte tijd kunnen verplaatsen, let ook op het openbaar vervoer (oranje bussen) die om de haverklap verschijnen. Hoe lang zou dit filmpje duren denk je als elke persoon in dit filmpje in een auto zat?

kijk toch eens hoeveel mensen zich op korte tijd kunnen verplaatsen, let ook op...
Hoe werkt de A2-tunnel straks?

Hoe werkt de A2-tunnel straks?

Hoe werkt de A2-tunnel straks?
The Zurich Traffic System: You Cannot Enter the City Unless There's Room (Streetfilms Excerpt)

Het verkeersysteem van Zürich

Het verkeersysteem van Zürich
Urban Mobility System Upgrade

How shared self-driving cars could change city traffic

How shared self-driving cars could change city traffic
Freeways Without Futures (CNU23 Dallas Edition)

Freeways Without Futures

Freeways Without Futures
Do the right mix - Sustainable Urban Mobility

Do the right mix - Sustainable Urban Mobility

Do the right mix - Sustainable Urban Mobility
Keynote speech Prof ir  Dirk Lauwers

Keynote toespraak van professor Dirk Lauwers op het symposium 2015 van Waterwegen en Zeekanaal NV op 26 maart 2015.

Keynote toespraak van professor Dirk Lauwers op het symposium 2015 van...
Keynote speech Prof  dr  Eddy Van de Voorde

Keynote toespraak van professor Eddy Van de Voorde op het symposium van Waterwegen en Zeekanaal NV op 26 maart 2015.

Keynote toespraak van professor Eddy Van de Voorde op het symposium van...

Pages

Audio

25 min. Radio Centraal, Manu Claeys: Het Meccano plan en de randvoorwaarden
17 min. Radio Centraal, Manu Claeys: Tol, water, kosten
12 min. Radio Centraal, Peter Verhaeghe: Als de regering advocaten huurt, wil ze de wet breken, niet volgen

Documenten en studies

Titel download Bron
Cycle-Beating and the EU test Cycle for Cars PDF icon T&E 98-3_0.pdf T&E European Federation for Transport and Environment
Meccano mobiliteit studie "Van knelpunten naar knooppunten. Over mobiliteit en stadsontwikkeling in Antwerpen. Een toekomstvisie" PDF icon studieopdracht_lowres.pdf, File meccano.epub Forum 2020 en stRaten-generaal (juli 2010)
Niet-nakoming – Richtlijn 85/337/EEG – Milieueffectbeoordeling van bepaalde openbare en particuliere projecten – Selectiecriteria – Vaststelling van drempelwaarden – Omvang van project PDF icon uitspraak_hof_milieueffecten.pdf, File uitspraak_hof_milieueffecten.epub Europees Hof van Justitie
Waarom de Oosterweelverbinding een economisch onverantwoord project is, maart 2010 PDF icon Oosterweel-LES-107917.pdf, PDF icon Oosterweel-KUL-711936.pdf KUL Onderzoekseenheid voor Economische Studiën, Prof. Stef Proost & Saskia Van der Loo
Noordelijke bypass (bretel): ontsluiting in het hart van de haven PDF icon Bypassnoord.pdf stRaten generaal en Forum 2020
Presentatie "van knelpunten naar knooppunten" PDF icon VerhaegheEnClaeys.pdf stRaten generaal en Forum 2020
Verslag Klankbordgroep R11 PDF icon VerslagKlankbordgroepR1129maart2011_tcm7-124774.pdf Provincie Antwerpen 29/03/11
Klacht openbaarheid bestuur voor vrijgave verkeersstudies PDF icon Klacht_ademloos_001.pdf, PDF icon Klacht_ademloos_002.pdf, PDF icon Klacht_ademloos_003.pdf, PDF icon uitspraak-beroepsinstantie20110606.pdf ademloos en stRaten-generaal
overeenkomst BAM Noriant september 2011 bouwvergunning WAPPER PDF icon Overeenkomst_noriant.pdf Vlaamse Regering
Plan MER bijdrage BBLV: Inspraakreactie Kennisgeving plan-MER Oosterweelverbinding PDF icon 11238_BLEG_inspraakreactie_planMER_Oosterweel.pdf Bond Beter Leefmilieu Vlaanderen
Plan MER bijdrage ABLLO: aparte
 opmerkingen

 van 
ABLLO vzw

 
16
 december 
2011 PDF icon ABLLO_planMER_OWV_BAM_Meccano_111216.pdf ABLLO - Linkeroever en Waasland
Plan MER bijdrage stRaten-generaal: Opmerkingen en aanvullingen bij kennisgeving plan-MER Oosterweelverbinding PDF icon SG_kennisgeving_plan-MER_Oosterweelverbinding_161211.pdf stRaten-generaal
Plan MER bijdrage ademloos en vrienden: PLAN-MILIEUEFFECTRAPPORTAGE OOSTERWEELVERBINDING PDF icon OWV-111216-Kennisgeving_PlanMER-Inspraak NP_Ademloos_ABLLO.pdf, PDF icon MusarRedDeRing.pdf, PDF icon 20120311_Plan_MER_MG.pdf ademloos, Natuurpunt Wal, Ademloos 2070, ABLLO, 8 experts en 14 buurtverenigingen
Plan MER bijdrage Stedelijke Jeugdraad Antwerpen: ADVIES PLAN MER OOSTERWEELVERBINDING PDF icon 20111216_inspraak_PlanMER_Oosterweel_Stedelijke_Jeugdraad_Antwerpen.pdf Stedelijke Jeugdraad Antwerpen
plan-MER bijdrage gemeente Zwijndrecht PDF icon Plan-MER_bijdrage_gemeente_Zwijndrecht.pdf Collegeverslag gemeente Zwijndrecht 13-12-2011
Ombudsman berispt Vlaamse regering PDF icon Eindrapport ombudsman Meccano.pdf Vlaamse ombudsman
Tunnelcongres2: Overkapte stadssnelwegen zijn de toekomst PDF icon Eric_Corijn.pdf, PDF icon TonHauserNL.pdf, PDF icon LaszloVakar.pdf, PDF icon Tunnelcongres07-03-2012DirkAvonts.pdf, PDF icon AntwerpenPVCongres20120307.pdf, PDF icon RingparkDEKNOOP.pdf, PDF icon 03-07-2012slotwoordtunnelcongres.pdf Organisator stRaten-generaal, de presentaties van gastsprekers, Antwerpen 2012.
Tweede spoorontsluiting en verbreding E313 PDF icon Tweede+Spoortoegang+presentatie.pdf Groen
Megaprojects and Risk Beste quote: "Cost underestimation and overrun cannot be explained by error and seem to be best explained by strategic misrepresentation, namely, lying, with a view to getting projects started" PDF icon 268_Megaprojects_and_Risk.pdf Een boek review over waarom grote projecten mislukken. Beschrijft perfect het Oosterweel drama
Resolutie 1388: parlementaire meerderheid vraagt aan eigen regering om geen rekening te houden met wettelijke en Europese procedures en gemeenteraadsverkiezingen PDF icon Resolutie_Masterplan2020.pdf Vlaams Parlement, Dirk de Kort, Steve D’Hulster, Jan Peumans, Karin Brouwers, Martens, Goedele Vermeiren, Griet Smaers, 1/12/2011
De VOKA lobbie, het BAM tracé en de R11bis Image icon voka-anoniem.jpg VOKA Antwerpen Waasland
Richtlijnen plan-milieueffectrapportage voor de Oosterweelverbinding (welke alternatieven worden hoe onderzocht) PDF icon merricht2695.pdf Vlaamse Overheid, Departement Leefmilieu Natuur en Energie, dienst MERbeheer
Richtlijnen Plan-Milieueffectenrapportage voor de Oosterweelverbinding PDF icon merricht2695.pdf Vlaamse Overheid - Departement Leefmilieu, Natuur en Energie
PLAN-MER bijdrage stRaten-generaal Opmerkingen en aanvullingen bij kennisgeving plan-MER Tweede Spoorontsluiting Antwerpse haven PDF icon SG kennisgeving plan-MER 2de spoorontsluiting.pdf stRaten-generaal
MER-dienst - Verslagen van de overlegmomenten: alternatieven in het kader van de terinzagelegging PLMER Oosterweelverbinding PDF icon b1072.pdf LNE, departement Leefmilieu, Natuur en Energie
Groen plan voor overkapping ring. Office presentation icon pp persconferentie overkapping ring DEF.ppt Groen
Aanvullende richtlijnen plan-MER Oosterweelverbinding en Rapport trechtering alternatieven PL-MER-0111 PDF icon b1142.pdf de cel MER
Overkappingsonderzoek Antwerpse Ring PDF icon 20120713_Eindrapport_overkappingsonderzoek.pdf AG Stadsplanning
Herwonnen stad - Over de toekomst van de Antwerpse RIng naar aanleiding van de nota 'Overkappingsonderzoek Antwerpse Ring' van juli 2012 PDF icon Herwonnen stad - lectuur SG overkappingsonderzoek.pdf stRaten-Generaal
Analyse overkapping Antwerpse Ring PDF icon Overkapping20120912-medisch congres.pdf Manu Claeys - stRaten-generaal

Pages

Hebben wij een studie, video of ander feit over het hoofd gezien? Laat het ons weten!