100 nieuwe trams voor Antwerpen

kade rechteroever

MOBILITEITSEXPERT HERMAN WELTER:

"Nu al bezig zijn met volgende bestelling"

 

"Beter laat dan nooit" reageert mobiliteitsexpert Herman Welter. "En eigenlijk zouden we nu al moeten bezig zijn met de volgende bestellingen." TreinTramBus reageert positief, maar wil graag grotere trams.

"2018 is nog ver weg, hé", zegt journalist en mobiliteitsdeskundige Herman Welter. "Op zich is dit natuurlijk positief nieuws. Beter laat dan nooit. Vlaanderen en De Lijn hebben het jarenlang vertikt om naar de toekomst te kijken. De kleine trams die nu nog rondrijden en die in de jaren zestig in gebruik werden genomen, waren aan vervanging toe in de jaren negentig. Wil een tram rendabel blijven, dan mag hij niet langer dan 25 à 30 jaar meegaan. Bovendien zijn ze te klein en zijn de deuropeningen veel te smal voor kinderwagens of zelfs voor corpulente mensen. Op spitsuren geraak je er amper op of af."
Willen we de fouten uit het verleden vermijden, dan moeten we de bestelling van een volgende lading trams nu al voorbereiden, argumenteert Herman Welter. "De procedures zijn lang. Vergeet niet dat de vorige bestelling van 38 trams, vorig jaar aangekondigd, pas in 2015 in onze stad zal bollen."

Doorstroming

En nieuwe trams alleen zijn niet zaligmakend, vindt hij. "Een vlotte doorstroming in de stad is net zo belangrijk. Geef trams overal groen licht en meer mensen zullen het nut inzien van een goed openbaar vervoer en het dus ook vaker gaan gebruiken, waardoor je meer inkomsten genereert. En alhoewel automobilisten van dat systeem hoegenaamd geen last hebben, gebeurt er weinig of niks."
Als fervent voorstander en gebruiker van het openbaar vervoer maakt Herman Welter de euvels dagelijks mee. "Gisteren was ik nog op het Astridplein. Tram 24 deed er maar liefst negen minuten over om van de Carnotstraat tot aan de Leien te rijden. In een middeleeuwse stad als Antwerpen is er geen en/en-verhaal. Het is of prioriteit geven aan de auto, of aan het openbaar vervoer. Beide, dat werkt niet."
Een betere doorstroming is ook financieel interessant, zo betoogt hij. "Dan moet je namelijk minder tramstellen inzetten om hetzelfde aantal reizigers te vervoeren. Als de doorstroming optimaal zou zijn, zouden we nu 33 tramstellen minder moeten aankopen."

Grotere trams
TreinTramBus reageert positief op de beslissing. "Trams moeten meer en meer de ruggengraat van ons stedelijk openbaarvervoer gaan vormen", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "Trams zijn milieuvriendelijk en plaatsbesparend. Trams zijn dan ook - samen met de fiets - het beste alternatief voor het verstikkende autoverkeer."
TreinTramBus pleit ook voor meer grote trams. Jan Vanseveren: "De hermelijntrams die nu rondrijden zijn 30m lang, te klein voor drukke tramlijnen in een stad als Antwerpen of Gent. In de spits zitten veel trams dan ook overvol. Als Antwerpen de reizigers meer wil laten overstappen van bus op tram, lukt dat alleen met grotere trams."
TreinTramBus verwijst daarvoor onder meer naar vergelijkbare , middelgrote Duitse steden, zoals Hannover. "Daar rijden trams van 75 meter lengte rond. En ook op langere afstanden, zoals aan de kust, zijn meer zitplaatsen nodig."
De organisatie voor trein-, tram- en busgebruikers wil hierover overleggen met De Lijn.
WD

 

Antwerpen gaat de volgende jaren het aantal trams zien toenemen. Ook worden de oudste voertuigen van het spoor gehaald. Alles bij elkaar zullen er de volgende jaren ruim honderd trams bijkomen. En dat is nodig, want met nieuwe lijnen naar onder meer het Eilandje, Luchtbal en in een latere fase naar Wilrijk en Kontich wordt het Antwerps tramnet flink uitgebreid.

Half volgend jaar verwacht Antwerpen de eerste van een reeks trams die in 2012 werden aanbesteed. Vanaf 2018 zullen daar, ook in fases, nog eens 66 voertuigen bijkomen. Voor deze trams moet de Vlaamse Overheid nog een aanbestedingsprocedure uitschrijven.

"De komst van deze nieuwe tramstellen is een goede zaak voor Antwerpen. De komende jaren komt er een aantal nieuwe tramlijnen bij. Om die goed te bedienen, hebben we extra trams nodig", zegt de woordvoerder van De Lijn Antwerpen, Koen Peeters.
Momenteel rijden er in Antwerpen 238 trams. 83 daarvan zijn lagevloertrams of zogenaamde hermelijnen. De andere 155 trams zijn PCC's. Dat zijn de oude tramstellen, waarvan de eersten in de jaren zestig van de vorige eeuw in het straatbeeld opdoken.

"Oude trams waren nodig"

"Een deel van die oude PCC's zullen vervangen worden door nieuwe trams. Dat is hoognodig, want de oudsten zijn versleten en bieden niet meer het comfort dat reizigers van De Lijn mogen verwachten", zegt Koen Peeters.

 (Deze tram werd na WOII geïntroduceerd. Hij verdween begin jaren zeventig - nvdr: toen reden we nog in het groen)

Dat er tot op heden nog altijd 155 oude PCC's rijden, komt omdat er nog niet genoeg tramstellen zijn. "Om alle tramlijnen te blijven bedienen, kunnen we voorlopig niet anders dan onze oudste voertuigen blijven in te zetten".
De 38 trams die vanaf volgend jaar in fasen naar Antwerpen komen, zijn goed voor ruim vijfduizend zit- en staanplaatsen extra.
"Er komen tien grote trams van elk 42 meter lang, goed voor elk 280 reizigers. De overige 28 trams zijn de bekende hermelijnen", zegt Katrien Rosseel op het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit, HildeCrevits (CD&V).
De verwachting is dat er vanaf april 2015 elke maand twee nieuwe trams naar Antwerpen komen. Het volledige pakket van 38 trams moet voor een extra capaciteit van 25% zorgen.

In de maak

Van de 66 nieuwe trams die vanaf 2018 naar Antwerpen komen, bestaat nog geen ontwerp. "De Lijn start nog dit jaar een Europese aankoopprocedure. Pas als we weten welk bedrijf de aanbesteding krijgt, weten we over welkmodel van trams er wordt gepraat", zegt Katrien Rosseel.
In totaal worden er tegen 2018 146 nieuwe trams gekocht. Die zijn, behalve voor Antwerpen, ook voor Gent en de Kust. Het is de grootste bestelling van de De Lijn ooit en goed voor een investering van 320 miljoen euro.

PATRICK VAN DE PERRE
GAZET VAN ANTWERPEN 21-02-2014 PAG. 18-19

Tags: