Njet voor 90 km per uur in Zwijndrecht

kade rechteroever

Onvoorstelbaar, zo'n reactie. Is de minister al ooit in Zwijndrecht geweest?

Het gemeentebestuur en de milieuraad van Zwijndrecht willen een snelheidsverlaging tot 90 km per uur op de E17 en de E34. Minister van Mobiliteit Ben Weyts wil daar niet op ingaan.


In een gezamenlijke brief vroegen het gemeentebestuur van Zwijndrecht en de milieuraad op 24 april aan Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) een snelheidsverlaging voor de E17 en de E34. Een week geleden kregen ze nul op het rekest.


"We vroegen een verlaging tot 90 km per uur voor personenwagens en 70 km per uur voor vrachtwagens", zegt burgemeester André Van de Vyver (Groen). "Door de helling na de Kennedytunnel én het feit dat er zelden files zijn richting Waasland, trekken bestuurders daar sterk op. Dat zorgt voor veel lawaai en veel fijn stof. Op het viaduct van Gentbrugge heeft men dit met succes toegepast. Wij vragen hetzelfde voor de trajecten tussen Kennedytunnel en afrit Kruibeke (E17) en de afrit Melsele (E34), en dit in beide richtingen."


In zijn antwoord zegt minister Weyts dat hij de situaties in Zwijndrecht en Gentbrugge niet vergelijkbaar vindt. In Zwijndrecht ligt de bewoning verder af, een snelheidsbeperking zou slechts voor een minimale geluidsbeperking zorgen en de wind zorgt er meestal voor dat het fijn stof over een groter gebied wordt verspreid, meent de minister. En ook: "Een verlaging van de snelheid strookt niet hun functie van hoofdweg".


Maaiveld


"Een zeer spijtige zaak", zegt André Van de Vyver. "Het gaat tenslotte om de gezondheid van 20.000 mensen in de nabijheid van de snelwegen. Die wegen liggen boven het maaiveld en zorgen dus wél voor heel wat lawaai. Bovendien kost wat wij vragen niet eens zoveel geld: een paar borden plaatsen én uiteraard aan handhaving doen. Trajectcontrole zoals in Gentbrugge zou dan ideaal zijn. Nu hebben wij daar flitspalen staan, die tot mijn grote ergernis op geen enkel moment werken!"

(wd)
Gazet van Antwerpen 29-10-2015 pag. 25

Tags: