2de tunnelcongres

kade rechteroever

ACTIEGROEP STRATEN-GENERAAL PAKT UIT MET NIEUW TUNNELCONGRES

De actiegroep stRaten-generaal organiseert op woensdag 7 maart een tunnelcongres met enkele buitenlandse topingenieurs. Het centrale thema is de overkapping van de Antwerpse ring. Uit Nederland komt alvast een spectaculair idee om een glazen koepel te bouwen die de uitgestoten CO2 omzet in zuurstof.

De overkapping van de Antwerpse ring wordt één van de verkiezingsthema's dit jaar. De partij Groen zet er zelfs zwaar op in. Burgemeester Patrick Janssens (sp.a) zei vorige week dan weer dat hij wel in het project gelooft, maar dat het best in stappen wordt uitgevoerd. Actiegroep stRaten-generaal begint zijn voorjaarsoffensief met een tunnelcongres in het Antwerpse Provinciehuis.

Forum

"Net als bij de eerste editie, in 2008, willen we niet ons grote gelijk uitschreeuwen, maar geven we een forum aan binnen- en buitenlandse experts", zegt Manu Claeys. Bij de vijf sprekers springt er een meteen in het oog.

Laszlo Vakar, ingenieur bij het studiebureau Movares, komt uitleggen dat men een ecologisch neutrale koepel kan bouwen over autosnelwegen. Manu Claeys: "Het concept is in volle ontwikkeling in Nederland. Voorbeelden zijn een openluchtmetrostation en een grote busterminal in Amsterdam. De overkapping bestaat uit koud buigbaar gelaagd glas. Die vangt een groot stuk op van het geluid, het fijn stof en de CO2. Bovendien kan zo biobrandstof worden geproduceerd waarmee energie kan geleverd worden aan gebouwen in de omgeving. Het nadeel is dat je niet kunt bouwen op zo'n koepel. Dat wordt dan wel mogelijk meteen naast de snelweg, omdat de milieuzone rondom de Ring kleiner wordt. Voordelen zijn wel dat zo'n koepel goedkoper is dan een betonnen overkapping en dat de automobilisten het daglicht blijven zien."

Interessant

stRaten-generaal zegt niet dat deze oplossing zaligmakend is. "Het is één van de interessante oplossingen. Een andere Nederlandse gastspreker, Ton Hauzer, licht een luchtzuiveringssysteem toe van zijn bedrijf UC Technologies. Daarbij wordt meer dan 90 procent van de uitstoot van het verkeer in een klassieke betonnen tunnel opgevangen."

Gezondheidseffecten

Uit eigen land komen VUB-hoogleraar Eric Corijn en dr. Dirk Avonts aan het woord. Ze hebben het respectievelijk over een nieuwe ruimtelijke ordening voor Vlaamse steden en over de gezondheidseffecten op langere termijn voor iedereen die in de buurt van een drukke weg woont.

stRaten-generaal geeft voorbeelden van ondertunnelingen in steden als Madrid (Spanje), Maastricht (Nederland), Hamburg (Duitsland) en Basel (Zwitserland). Het congres heeft plaats op woensdag 7 maart om 13.30 uur in het Provinciehuis. De toegang is gratis.
 

U kan de uitnodiging verspreiden via deze link: http://www.ademloos.be/sites/default/files/tunnelcongres2.pdf

of via Facebook via deze link.

 

klik op de afbeelding om ze te vergroten

Tags: