In 30 minuten met de trein van Antwerpen naar de luchthaven

kade rechteroever

Eindelijk is er een rechtstreekse treinverbinding tussen Mechelen en de luchthaven van Zaventem. De zogenaamde Diaboloverbinding is een belangrijke stap voor de toegankelijkheid van de luchthaven. Via het spoor duurt een ritje vanuit Antwerpen nog amper 30 minuten. Vroeger was dat een uur.

 

De spoorlijn loopt rechtstreeks vanuit Mechelen naar Brussels Airport. Goed nieuws voor de reiziger, want vanuit bijna alle steden zullen de reistijden naar de nationale luchthaven gevoelig verminderen. Het is de bedoeling dat koning Albert II de Diaboloverbinding officieel inwijdt op donderdag 7 juni. "Drie dagen later wordt het spoor ook opengesteld voor het grote publiek", zegt Frédéric Petit van Infrabel.

De supersnelle treinverbinding is een van de belangrijkste infrastructuurprojecten rond Brussel. Het spoor loopt grotendeels over de middenberm van de E19, maar ook door een tunnel onder de startbaan. Het vernieuwde station onder de luchthaven zal bovendien naast gewone treinen ook hogesnelheidstreinen kunnen ontvangen. Op die manier liggen ook Europese steden als Amsterdam, Londen of Parijs op een steenworp van de luchthaven.

De werkzaamheden verliepen perfect zoals gepland. Een huzarenstuk, want voor de spoorlijn moest Infrabel twee lange tunnels onder de luchthaven graven. Die zijn ruim een kilometer lang en acht meter breed. Om de klus te klaren, werden twee gigantische boorschilden ingeschakeld. Daarnaast goten 350 arbeiders zowat 250.000 kubieke meter beton. In totaal kost het project 540 miljoen euro. 290 miljoen euro, voor de werken aan de tunnels, werd gefinancierd door de nv Northern Diabolo, een publiek-private samenwerking (PPS). Daarnaast investeerde Infrabel ook 250 miljoen van haar overheidsdotatie in de bovengrondse spoorlijn langs de E19.

Wie gebruik wil maken van de spoorlijn, zal een supplement van 4,3 euro moeten betalen op trajecten naar de luchthaven. "Dat bedrag werd goedgekeurd door de overheid in de Diabolowet van 30 april 2007", benadrukt Infrabelwoordvoerder Frédéric Petit. "Eigenlijk is dat nog goedkoop als je dat vergelijkt met de luchthavenverbindingen in andere landen." De NMBS zal ook nog 0,5 procent van alle inkomsten uit het binnenlands verkeer afstaan aan het project.

De werken zijn al enkele weken voltooid, maar nu volgt de cruciale fase: de testfase. Daarbij wordt ook nagegaan of het gloednieuwe ECTSveiligheidssysteem op de lijn daadwerkelijk functioneert. Als die tests positief verlopen, ligt de lijn open voor alle vliegtuigpassagiers die zich niet langer willen laten verrassen door de files op de baan.

Mechelen: 10 (40)

Antwerpen: 30 (60)

Leuven: 15 (45)

Gent: 55 (65)

Luik: 55 (85)

ANN DE BOECK
De Morgen 20-04-2012 pag. 8
 

Tags: