630.000 dieselauto’s terug naar garage

kade rechteroever

Uitstoot 

Audi, Porsche, Opel, Mercedes en Volkswagen moeten liefst 630.000 dieselauto’s terugroepen in Europa wegens onregelmatigheden in hun uitstootpeil.

Een grootscheeps onderzoek naar emissiewaarden van dieselwagens in Duitsland bracht onregelmatigheden aan het licht bij zestien automerken, waaronder de vijf Duitse.
 

Bij die zestien zijn ook Renault, Suzuki, Nissan, Alfa Romeo, Chevrolet, Dacia, Fiat, Hyundai, Jaguar, Jeep en Land Rover. Het onderzoek werd door de Duitse autoriteiten uitgevoerd sinds het uitbreken van het Volkswagen-schandaal. De laatste maanden is de vervuilende uitstoot onderzocht van alle modellen die in Duitsland in het verkeer rondrijden, om zo gesjoemel uit te sluiten.
 

De 630.000 wagens in kwestie betreffen 65.700 Audi’s van de modellen Q5, A6 en A8; 247.000 Mercedessen van de modellen A-, B-, CLA-, GLA- en V-Klasse; 90.000 Opels van de modellen Insignia, Zafira en Cascada; 33.000 Porsches van het model Macan en 194.000 Volkswagens van de modellen Amarok en Crafter.
 

Niet toegestaan 

De wagens worden teruggeroepen om de temperatuurcontrole-instellingen aan te passen op de dieselwagens. De techniek die de emissiecontrole uitschakelt bij bepaalde temperaturen om zo de motor te beschermen, dient aangepast te worden.
 

Volgens het document is de temperatuurwaarde waarbij de emissiecontrole systematisch uitgeschakeld wordt, niet gerechtvaardigd. Zo’n uitschakeling mag volgens de Europese normen alleen om motorschade te voorkomen. Volgens het Duitse blad Der Spiegel is de bewuste technologie afkomstig van Bosch, een van Duitslands grote toeleveranciers voor de autosector.
 
 Met de terugroepactie wil de Duitse overheid voorkomen dat de uitstootwaarden van auto’s bij tests worden gemanipuleerd. De terugroepactie is onderdeel van een breder onderzoek naar de uitstoot van vervuilende stoffen bij dieselmotoren. Vorig jaar bleek dat bij miljoenen auto’s van Volkswagen gesjoemeld was met software zodat wagens onterecht groen licht krijgen bij emissietests.
 

Beslissingen over terugroepacties bij niet-Duitse merken moeten volgens de Duitse autoriteiten worden genomen in de landen waar voor de betrokken modellen de autorisatieaanvraag voor de Europese Unie ingediend werd.
 

Test-Aankoop 

Consumentenorganisatie Test- Aankoop is van plan de Duitse autobouwer Volkswagen voor de rechter te slepen, wegens zijn ongelijke behandeling van Amerikaanse en Europese klanten.
 

Aanleiding is het bericht dat de Duitse autobouwer heeft voorgesteld in de VS 500.000 wagens terug te kopen en gedupeerde klanten een schadevergoeding van 5.000 euro te geven, terwijl Europese consumenten alleen een update van hun sjoemelsoftware krijgen.

(blg, aro)
Gazet van Antwerpen 23-04-2016 pag. 21

Tags: