Academici kritisch voor aanpak havenuitbreiding

kade rechteroever

 

OPEN BRIEF AAN MINISTER WEYTS

 

Zes Vlaamse academici, betrokken bij het overleg rond de uitbreiding van de Antwerpse haven, vragen in een kritische open brief aan minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) de lopende ‘complexe projecten-procedure’ te stoppen en te herzien.

 

Twee jaar geleden zette de Vlaamse regering het project ‘Extra Containercapaciteit Antwerpen’ in de steigers, nadat ze inzake haar Saeftingheplannen én het laten verdwijnen van het Scheldedorp Doel juridisch keer op keer was teruggefloten.

Deze keer zou via overleg en vertrouwen een breed draagvlak worden gecreëerd om dan eensgezind de Antwerpse haven haar uitbreiding te garanderen. Een beetje zoals het Toekomstverbond rond Oosterweel. Dat overleg zal misschien nog voor de zomer tot een definitieve beslissing leiden. De inzet is: komt er – over Doel – een Saeftinghedok, zoals de haven, rederijen en terminaluitbaters willen. Of zijn er alternatieven mogelijk, waarbij Doel misschien kan worden gespaard?

De ondertekenaars ergeren zich aan het ontbreken van een groot draagvlak

De ‘open brief’ werd ondertekend door de Gentse professor emeritus Georges Allaert (expert ruimtelijke ordening), Dirk Lauwers (professor in Gent en Antwerpen, specialist mobiliteit), Hendrik Schoukens (specialist milieurecht) en drie architecten-docenten van de faculteit architectuur van de KU Leuven, die betrokken waren bij een leefbaarheidsproject rond Doel.

Volgens de zes ondertekenaars zijn de nobele bedoelingen van ‘overleg’ en ‘draagvlak’ volledig de mist ingegaan. Zeker nadat minister Weyts op eigen houtje een ‘negende alternatief’ had gelanceerd.

‘Dit is geen geloofwaardige onderzoeksproces meer’, schrijven de zes. ‘Wel een politiek gestuurd proces.’ Volgens hen beoogde het hele project ‘in wezen geen overleg, maar wel een halfslachtige vorm van openbaar onderzoek’. De ondertekenaars betwisten dat alle alternatieven inzake samenwerking met Gent of Zeebrugge werden geweerd. Al evenzeer ergeren zij zich aan ‘de systematische onderschatting van de mobiliteitseffecten’ die de extra-containercapaciteit zal meebrengen. Bovendien vragen zij zich af waarom ‘de nakende sluiting van de kerncentrale Doel, waarbij duizenden mensen werkloos zullen worden’, niet in de havenplannen verwerkt wordt.

Lees de open brief op standaard.be

(pv)

 

De Standaard, 2018-05-02, pag. 9

http://www.standaard.be/cnt/dmf20180501_03492491

 

Tags: