Actiegroepen willen auto minder prominent in de stad

kade rechteroever

 

Actiegroepen presenteren memorandum en willen leefbare en verkeersveilige stad op de agenda

Als het van de actiegroepen afhangt, worden een leefbare en verkeersveilige stad de inzet van de gemeenteraadsverkiezingen. StRaten-generaal, Ademloos en Ringland hebben een memorandum voorgesteld en hoopt dat zowel Antwerpenaar als politiek er hun schouders onder zetten.

 

In het memorandum staan een aantal concrete aanbevelingen voor het toekomstige Antwerpse stadsbestuur en de 32 andere gemeenten in de vervoersregio Antwerpen. “Niet alleen Antwerpen heeft te kampen met files en slechte lucht. Het zijn thema's die iedereen aangaan. Ik merk steeds vaker dat ook inwoners van kleinere Antwerpse gemeenten hun gemeentebestuur aanspreken op de slechte lucht- en leefkwaliteit in hun buurt”, zegt Manu Claeys van StRaten-generaal.

In het memorandum dat woensdag werd voorgesteld staan geen verrassingen. De actiegroepen pleiten onder meer voor een modal split tegen 2030. Dat betekent dat minstens de helft van de verplaatsingen tegen dat jaar op een andere manier dan met de auto gebeuren.

Geen stemadvies

Het memorandum is geen stemadvies volgens Wim Van Hees van Ademloos. “We hopen dat veel Antwerpenaren ons memorandum onderschrijven. En uiteraard verwachten we dat ook van de politieke partijen. Maar we gaan niet zeggen dat mensen niet op partijen mogen stemmen die ons memorandum niet smaken. Het is aan hen om aan de burger uit te leggen waarom ze zich niet achter onze thema's scharen en het is de kiezer die uiteindelijk beslist.”

De knelpunten zijn voor de actiegroepen duidelijk. Er moet een Haventracé komen dat het zwaar verkeer van de Ring haalt en er moeten knopen worden doorgehakt over de ondertunneling van de A102, onder Wommelgem, Wijnegem, Schoten, Deurne, Merksem en Ekeren. “De studies naar Oosterweel-light, die hierin voorziet, moeten vervolledigd worden. Alleen op die manier kan de volledige overkapping van in het begin uitgevoerd worden”, aldus nog Peter Vermeulen.

Manu Claeys vat de ambities van de actiegroepen als volgt samen: “de overkapping moet verder gaan dan alleen de gebieden boven de Ring. De filosofie van dit project moet op de hele stad uitstralen. Dit project moet ervoor zorgen dat Antwerpen de volgende jaren flinke stappen vooruit zet op het gebied van leefbaarheid en alternatieven voor de auto. Die auto is als gast welkom in de stad, maar kan niet langer de prominente rol spelen die het nu heeft.”

(pvdp)

 

Het Nieuwsblad/Regionaal: Antwerpen, 2018-09-06, pag. 1

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180905_03707640

 

Tags: