Af te schaffen reclame

kade rechteroever

Overheidsbedrijven die antireclame maken voor elkaar, dat hadden we nog niet gehad.

 

De afschaffing van treinen framen als ‘dagelijkse kost’?  Als een autofabrikant het in zijn publiciteit zou doen, we zouden er verontwaardigd over zijn omdat het ingaat tegen alle maatschappelijke inspanningen om tot een duurzame ‘modal shift’ te komen. Maar au fond zouden we het wel begrijpen. Concurrentie, weet je wel.

Maar wat als het ene overheidsbedrijf, in casu de VRT, het andere, in casu de NMBS, in zijn blootje zet ter meerdere eer en glorie van zichzelf?

Vorig jaar was voor de NMBS een recordjaar wat het aantal afgeschafte treinen betreft, daar niet van, maar het waren er nog altijd ‘maar’ 3,1% van het normale aanbod en het merendeel als gevolg van stakingen. Allesbehalve dagelijkse kost dus.

Er mag natuurlijk al eens gelachen worden, maar cliché’s bevestigen en versterken, het behoort bij mijn weten niet tot de opdrachten van de VRT. Wel integendeel.

Reclame maken voor zichzelf met verwijzing naar feiten die geen feiten maar vooroordelen zijn mag recent dan bon ton geworden zijn, voor een mediabedrijf dat bestaat bij de gratie van zijn geloofwaardigheid, is het ongepast.

En verder kunnen de respectieve voogdijministers zich misschien eens de vraag stellen of het goed bestuur is wanneer ons belastinggeld wordt aangewend om tegengestelde boodschappen uit te dragen.

Om het goed te maken kan Jeroen Meus de komende week misschien eens een hapje voor de reizigers serveren in een station naar keuze.

De Andere Kris Peeters 08-02-2017
https://deanderekrispeeters.wordpress.com/2017/02/08/af-te-schaffen-reclame/

Tags: