9 vragen over de City Pass en hoeveel je ermee kunt besparen

kade rechteroever

Antwerpen - Eind dit jaar kunnen pendelaars voor 60 euro per maand gebruikmaken van trein, tram én bus. Tenminste als ze binnen de agglomeraties Antwerpen of Gent reizen. Voor mensen die frequent het openbaar vervoer gebruiken kan de City Pass voor een forse besparing op het mobiliteitsbudget zorgen. Wie eerder sporadisch trein, tram of bus neemt is voorlopig nog beter af met een gewoon ticket of een andere formule. Met de introductie van de City Pass willen De Lijn en de NMBS meer mensen aanzetten om het openbaar vervoer te gebruiken. In Brussel wordt al een tijdje een variant op de nieuwe pas aangeboden en ook in Luik, Charleroi en tientallen buitenlandse stadsregio’s zijn er vergelijkbare abonnementen op de markt.

 

Wat is de City Pass?

Pendelaars kunnen met één kaart trein, tram en bus nemen binnen de agglomeratie Antwerpen of Gent.

Wat kost het?

Gebruikers betalen maandelijks 60 euro en hoeven dan verder niets meer te betalen voor openbaar vervoer. De kaart kan iedere maand verlengd worden.

Voor wie is de City Pass?

Iedereen kan er een kopen. De voorwaarde is wel dat er binnen één van de twee agglomeraties wordt gereisd. Voor andere delen van Vlaanderen zijn er voorlopig nog geen plannen voor een pas.

Is de City Pass goedkoper?

Mensen die vrijwel dagelijks gebruikmaken van meerdere vormen van openbaar vervoer zullen meestal goedkoper af zijn. Sporadische gebruikers niet.

Betaalt iedereen evenveel voor de City Pass?

Voorlopig wel. Maar het is niet uitgesloten dat er speciale tarieven komen voor onder meer 65-plussers en jongeren.

Wanneer is de City Pass er?

Een exacte datum is er nog niet. Maar de NMBS en De Lijn willen de pas voor het einde van dit jaar lanceren.

Vervangt de City Pass andere abonnementen?

Neen, alle andere abonnementen en tickets blijven bestaan. In een latere fase is het wel de bedoeling om ook abonnementen op de pas te zetten.

Kan de City Pass ook voor andere zaken gebruikt worden?

Nog niet. Maar onder meer in Antwerpen wordt gewerkt aan een kaart waarmee je niet alleen het openbaar vervoer, maar ook deelfietsen en taxi’s kunt gebruiken.

Tot wat moet de City Pass leiden?

De bedoeling is om meer mensen naar het openbaar vervoer te lokken en de pas moet ook voor meer gebruiksvriendelijkheid zorgen.

 

Enkele voorbeelden:

Marleen woont in Lier en pendelt iedere werkdag met de trein naar Antwerpen-Centraal. Daar neemt ze tram 2 naar de VIIde-Olympiadelaan op het Kiel om te gaan werken. Ze maakt gebruik van een gecombineerd abonnement van de NMBS en De Lijn. Dat betekent dat Marleen voor haar trajectabonnement van de NMBS 646 euro betaalt en een toeslag van 266 euro voor haar jaarabonnement van De Lijn. Samen goed voor 912 euro. Met een City Pass zou Marleen op jaarbasis 720 euro betalen. Marleen spaart met de City Pass 192 euro uit.

Peter is 18 jaar oud en woont in Deurne. Hij neemt dagelijks tram 8 van de Herentalsebaan naar Antwerpen-Centraal. Daar neemt hij de trein naar zijn school in Mechelen. Peter betaalt 204 euro per jaar voor zijn Buzzy Pazz van De Lijn en 171 euro voor een schoolabonnement van de NMBS. Samen goed voor 375 euro. Met een City Pass is dat 720 euro. Tenzij er nog kortingen voor jongeren komen. Peter heeft geen voordeel aan een City Pass.

Sofie woont in Herentals en werkt op de Noorderlaan in Antwerpen. Ze neemt dagelijks de trein en stapt in Antwerpen over op tram 6 tot aan de Luchtbal. Sofie betaalt voor haar trajectabonnement van de NMBS, van en naar Antwerpen, 1.108 euro per jaar. Daar komt nog een toeslag van 266 euro bij voor een abonnement van De Lijn. Samen goed voor 1.374 euro. Met een City Pass bespaart Sofie 654 euro per jaar.

 

Wat kost het nu bij De Lijn?

  • Tramticket: 3 euro
  • 10-rittenkaart: 15 euro
  • Omnipas: 47 euro per maand, 306 euro per jaar
  • Buzzy Pazz (voor jongeren tussen 6 en 24 jaar): 52 euro (voor -12) en 204 euro (voor +12) per jaar

 

Wat kost het nu bij De Lijn + NMBS?

  • Gecombineerd abonnement voor volwassenen: 266 euro per jaar, 103 euro voor 3 maanden en 43 euro voor 1 maand bovenop de prijs van het abonnement van de NMBS
  • Gecombineerd abonnement boor jongeren: 164 euro per jaar, 63 euro per 3 maanden en 27 euro per maand bovenop de prijs van het abonnement van de NMBS

 

Wat kost het nu bij NMBS?

Mechelen - Antwerpen-Centraal

  • Retour op werkdag: 8,20 euro
  • Trajectabonnement: 856 euro per jaar, 240 euro voor 3 maanden en 86 euro voor 1 maand

Herentals - Antwerpen-Centraal

  • Retour op werkdag: 11 euro
  • Trajectabonnement: 1.108 euro per jaar, 310 euro voor 3 maanden en 111 euro voor 1 maand

Brussel - Antwerpen-Centraal

  • Retour op werkdag: 15,20 euro
  • Trajectabonnement: 1.430 euro per jaar, 400 euro voor 3 maanden en 143 euro voor 1 maand

Leuven - Antwerpen-Centraal

  • Retour op werkdag: 15,20 euro
  • Trajectabonnement: 1.430 euro per jaar, 400 euro voor 3 maanden en 143 euro voor 1 maand

(Alle tickets zijn op basis van 1 volwassene in tweede klas)

 

 

http://www.gva.be/cnt/dmf20170905_03055521/nmbs-en-de-lijn-rollen-nog-vo...

Tags: