‘Bedoelt u baanvakken of rijstroken?’

kade rechteroever

Spoiler alert: aan Deurne-Noord is er een plek waar het BAM-tracé 125 meter breed is. Maar probeer iemand dat maar eens te laten zeggen.

 

 

 

 

‘Volgens Groen-voorzitter Wouter Van Besien zal het BAM-tracé bij de zogenaamde Hollandse Knoop in Deurne-Noord 125 breed zijn en 29 rijstroken tellen’, schrijft Gazet van Antwerpen. ‘Van Besien baseert zich op een oud document’, repliceert Bojan Cerovic, woordvoerder van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). Maar toen hem vanochtend op Radio 1 werd gevraagd hoeveel rijstroken die zogenaamde Hollandse Knoop wel zal tellen, moet hij toegeven: ‘De aantallen ken ik niet van buiten.’

Aangezien het BAM-tracé op 14 februari werd goedgekeurd door de Vlaamse regering, belden we de woordvoerder van de minister-president om uitsluitsel over het precieze aantal rijstroken op het breedste punt van het BAM-tracé. De woordvoerder van Kris Peeters verwees daarvoor naar het kabinet van de minister voor Openbare Werken, Hilde Crevits, waar we opnieuw werden doorverwezen naar de BAM.

De versie van de BAM. rr

De versie van Groen. Foto: rr

Mijnheer Cerovic, hoeveel rijstroken heeft het breedste punt van de Antwerpse Ring in de plannen van de BAM?

Bojan Cerovic: ‘De Ring zelf? Veertien rijstroken.’
 

Pechstroken, opritten en afritten inbegrepen?

Bojan Cerovic: ‘Dan hebt u het over baanvakken. Dat zijn er 18. Maar eigenlijk hangt het allemaal af van wat je het breedste punt noemt en welke aansluitingen je er allemaal bij telt...’
 

Is er ergens een plek met 29 rijstroken?

Bojan Cerovic: ‘Neen.’
 

Hoe komt Wouter Van Besien daar dan bij?

Bojan Cerovic: ‘Omdat hij het eigenlijk ook heeft over baanvakken en niet over rijstroken en omdat hij een verouderd plan gebruikt. Een werkdocument dat dateert van 2012, terwijl wij de informatie halen uit de plannen die de Vlaamse regering op 14 februari 2014 heeft goedgekeurd en die wij in alle betrokken buurten voorstellen, zoals komende donderdag in Merksem.’
 

Heeft Van Besien die plannen niet?

Bojan Cerovic: ‘Dat zou mij verwonderen, want ze staan gewoon online.’
 

En dat oude document dat Van Besien heeft, daar staan wel 29 baanvakken op?

Bojan Cerovic: ‘Het heeft geen zin daarover te discussiëren. Als hij nog een ouder plan had gebruikt, had daar ook de Lange Wapper nog op gestaan en konden we die discussie nog eens opnieuw beginnen. Kijk, het BAM-tracé is een uitbreiding van de bestaande situatie, dat verstoppen we niet: de Ring wordt breder. Maar het is niet eerlijk de zaken bewust grotesker voor te stellen dan ze zijn.’

Terwijl Bojan Cerovic begint aan de lastigste persconferentie van zijn leven, bellen wij naar Groen.

Mijnheer Van Besien, de woordvoerder van de BAM zegt dat u bewust een oud plan hebt opgediept om de zaken grotesker voor te stellen dan ze zijn.

Wouter Van Besien: ‘Ik weet dat die studie dateert van 2012. Wij steken dat ook niet weg. Maar we gebruiken ze omdat de huidige plannen te vaag zijn. Ze zijn zo vaag dat je niet eens ziet dat er 29 baanvakken zijn. Bij het referendum over de Lange Wapper, bleek nochtans dat de Antwerpenaar al struikelde over 18 baanvakken.’

Maar dat oude plan is misschien achterhaald?

Wouter Van Besien: ‘Er zijn zaken aan gewijzigd maar niet op de plaats waar ik het over heb. Daar zijn 29 baanvakken.’
 

Hebt u het nu over baanvakken of over rijstroken?

Wouter Van Besien: ‘Baanvakken. In die 29 baanvakken zitten ook pechstroken, want die nemen net zo goed ruimte in en dat is wat er voor ons toe doet. De totale breedte is daar 125 meter, dat is zo breed als de kathedraal hoog is.’
 

Volgens de woordvoerder van de BAM is er niet één punt met zoveel baanvakken.

Wouter Van Besien: ‘Ze doen er niet alleen vaag over, ze liegen ook. Op de ingekleurde luchtfoto die de BAM op dit moment gebruikt om de bevolking voor te lichten, is het tracé even breed, de contouren zijn exact dezelfde. Die foto komt trouwens ook al uit die studie die ik heb gebruikt. Ik zal u de illustratie sturen, met gekleurde bolletjes op de baanvakken, zodat u zelf kunt meetellen.’

Terwijl op de redactie een persbericht binnenloopt waarin Open VLD het ontslag eist van Jan Van Rensbergen, directeur van de BAM, omdat de beheersmaatschappij ‘voor de zoveelste keer op rij nalaat transparant te communiceren’, laten we de bolletjes ook tellen door BAM-woordvoerder Bojan Cerovic.

Mijnheer Cerovic, staan die 29 baanvakken ook op uw plannen?

Bojan Cerovic: ‘Neen, als ik in de definitieve plannen tel hoeveel baanvakken er ginder komen, de eigenlijke Ring, pechstroken, invoegstroken, voorsorteerstroken en die lus helemaal rechts inbegrepen, kom ik op 22, waarvan meer dan de helft verzonken ligt, zodat ze later overkapt kunnen worden. Er is ook een reden waarom er zoveel baanvakken zijn. Als we koste wat het kost hadden geprobeerd het aantal rijstroken te beperken, zouden we sluipverkeer in de hand werken. Bovendien hebben we de rijstroken die er zijn zo compact mogelijk uitgetekend, compacter dan de Ring nu nog is.’

Maar klopt het tracé?

Bojan Cerovic: ‘Het is misschien wat breed uitgetekend, maar het klopt.’
 

En is het 125 meter breed?

Bojan Cerovic: ‘Ja.’

Wouter Woussen
De Standaard 14-05-2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140514_01105313

 

 

 

Tags: