De 'snuffelauto' spoort uw illegale houtkachel (niet) op

kade rechteroever

Houtkachels aansteken wordt - als het plan goedgekeurd wordt - verboden op dagen met smogalarm. Overtreders wil minister Schauvliege onder meer betrappen met een zogenaamde snuffelauto. Al is er een praktisch probleem: Vlaanderen telt amper twee meettoestellen.


KH
Als het voorstel van Vlaams minister van Natuur Joke Schauvliege (CD&V) goedgekeurd raakt dan mogen er straks geen houtkachels of open haarden meer branden wanneer er een smogalarm van kracht is. Dat is, zo laat het kabinet weten, een eis van Europa. Er komt een uitzondering voor wie enkel verwarmt met kachels. Zij mogen blijven stoken, ook als de concentratie fijn stof hoog is.

Vraag is: hoe controleer je of de kachel aan is of niet. Minister Schauvliege had het gisteren op Radio 1 over snuffelauto's die door een wijk kunnen rijden en detecteren waar het houtvuur knettert. In eerste instantie denkt ze aan sensibiliseren, maar ze sluit niet uit dat er op termijn ook pv's zouden kunnen opgesteld worden met bijbehorende boetes. De meetapparatuur die gebruikt kan worden om die eventuele illegaal brandende houtkachels op te speuren is in handen van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO).

"We hebben mobiele meetplatformen die in staat zijn om de zogenaamde black carbonfracties te registreren", zegt Martine Van Poppel van VITO. "Daarmee kun je het deel van fijn stof afkomstig van verbranding meten." Maar om te zeggen dat het al helemaal op punt staat om houtkachels op te speuren, is overdreven. "De apparatuur is nog in volle ontwikkeling", legt Van Poppel uit, "maar de toestellen die we nu hebben kunnen nog niet het onderscheid maken tussen verbranding van pakweg hout of diesel. Als je natuurlijk in een woonwijk rondrijdt zonder verkeer kun wel afleiden dat het om een kachel of andere lokale verbrandingsbron zal gaan." VITO monteert de meetinstallatie op een fiets of wagen, maar de kans dat u een 'snuffelauto' of -fiets door uw wijk zult zien rijden, is uiterst klein. De instelling uit Mol is voor zover Van Poppel weet de enige in ons land die mobiele meetapparatuur heeft die kan detecteren hoeveel fijn stof van verbranding afkomstig is.

"We hebben op dit moment slechts twee zulke apparaten", zegt Van Poppel. "We hebben die toestellen zelf gebouwd en kunnen er natuurlijk op bestelling bij maken". Nu al rijdt VITO op bestelling rond in steden of gemeenten. "Meestal gaat het dan om projecten waarbij steden willen weten waar er precies een hoge concentratie van fijn stof is", legt Van Poppel uit. Maar daar hangt een flink prijskaartje aan vast en dat zal niet anders zijn als een burgemeester straks wil laten snuffelen op zoek naar houtkachels die illegaal branden. Op het kabinet van Schauvliege nuanceren ze het belang van de snuffelauto's. "Ze worden nu ingezet in zogenaamde hotspots zoals stadscentra en industrieterreinen", zegt de woordvoerder van de minister. "Als gemeenten dat willen, zullen ze er inderdaad een beroep op kunnen doen, maar in de meeste gevallen zal er gebruik gemaakt worden van snuffelteams: lokale agenten of milieuambtenaren die de geur zelf waarnemen.

"Als deze regel wet wordt zullen we ook vragen om dit in te schrijven in hun gemeentelijk of politiereglement zodat er eventuele overtreders een sanctie kunnen krijgen."

Bas Bogaerts
De Morgen 20-12-2011 pag. 3

 

Steek je houtkachel niet aan bij mist of windstilte!

 

De Vlaamse regering wil in de aanpak van de fijnstofproblematiek dat steden en gemeenten via het plaatselijke politiereglement het gebruik van houtkachels verbieden bij mist en windstilte, bij smogalarm. Peeters & Pichal vraagt waarom dit belangrijk is.

Houtkachels 191211

Joke Schauvliege

Peeters & Pichal Radio 1 19-12-2011
 

Tags: