Gezondheidswinst fietsostrades tot 14 keer groter dan bouwkosten

1 euro investeren in fietssnelwegen levert 2 tot 14 euro aan gezondheidsvoordelen op, berekende de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek.

Investeren in fietsinfrastructuur kost geld, maar die bedragen wegen niet op tegen de gezondheidswinst die gemaakt wordt als meer mensen gaan fietsen in plaats van de auto te gebruiken. Dat heeft de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (Vito) geconcludeerd uit een kosten-batenanalyse van de fietssnelwegen Antwerpen-Mechelen en Leuven-Brussel. Die liggen in dichtbevolkte gebieden en willen een alternatief bieden voor de met auto’s verzadigde wegen.

Vito legde de gezondheidsschade door luchtvervuiling, de kans op ongevallen en de gezondheidswinst door meer lichamelijke activiteit in de weegschaal, samen met de prijs van de aanleg van de fietssnelweg en het verwachte aantal gebruikers. Zelfs als er per dag slechts 600 fietsers de snelwegen gebruiken, is de winst door de uitgespaarde gezondheidskosten dub­bel zo groot als de bouwprijs. Als er dagelijks 4.400 gebruikers zijn, is de winst tien tot veertien keer groter. Met andere woorden: 1 euro investeren in fietso­strades levert 2 tot 14 euro aan gezondheidsvoordelen op.

Voorzichtig

 

‘En dan waren we nog heel voorzichtig in onze aannames’, zegt Jurgen Buekers, een van de onderzoekers. ‘We rekenden voor een gewonnen levensjaar 40.000 euro winst voor de samenleving, terwijl de Europese Commissie met 60.000 euro werkt.’

Ook werden de impact van kortere files, minder geluidsoverlast en gereduceerde CO2 niet eens in rekening gebracht. Als de files wél waren ingecalculeerd, zou de balans nog positiever zijn.

Ter vergelijking: uit de jongste tellingen is gebleken dat op de drukste plaats van de fietssnelweg Antwerpen-Mechelen op topdagen meer dan 6.000 fietsers per dag passeren.

Vito werkt nog aan een gebruiksvriendelijke versie van haar tool, waarmee wegbeheerders zoals steden en gemeenten de return van hun investeringen zullen kunnen berekenen.

 

De Standaard, 2017-07-17

http://www.standaard.be/cnt/dmf20170716_02974927

Tags: