Naar 10 rijstroken op E313/E34

kade rechteroever

De Vlaamse regering wil het aantal rijstroken op de E313/E34 tussen Wommelgem en Ranst uitbreiden van zes naar tien. Zowel vanuit als naar Antwerpen wil Vlaanderen vijf permanente rijstroken én een pechstrook aanleggen. Het voorstel zit nog in een planfase. Echt definitief wordt het pas als de Vlaamse regering eind 2012, na een openbaar onderzoek, groen licht geeft.

De verkeerssituatie op het stuk autosnelweg tussen de Antwerpse ring en de splitsing in Ranst is dramatisch. De prognoses voor de komende jaren voorspellen nog erger: door een combinatie van factoren zal het aantal auto's en vrachtwagens er alleen maar toenemen. Het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) komt nu met een concreet plan naar voor om die toevloed de baas te kunnen. De voorgestelde ingrepen hebben énkel betrekking op het stukje tussen Antwerpen en Ranst. De ingrijpendste verandering is voor het gedeelte tussen de rotonde van Wommelgem en de splitsing van de E34 en de E313 in Ranst. In beide rijrichtingen zou de Vlaamse regering daar vijf rijstroken willen aanleggen. Voor een goed begrip: in de richting van Luik zijn dat er op dit moment drie, aangevuld met een spitsstrook. In de richting van Antwerpen zijn het er ook drie, maar daar ligt er een busbaan in plaats van een spitsstrook naast.

Busbaan weg

Tussen Antwerpen en Wommelgem zou de situatie nagenoeg onveranderd blijven. Het enige verschil is dat de busbaan naar Antwerpen zou veranderen in een spitsstrook. Maar extra of nieuwe stroken, die komen daar sowieso niet. Het AWV benadrukt dat er nog niks beslist is. "Eerst komt er een openbaar onderzoek. Een beslissing neemt de Vlaamse regering pas op het einde van 2012", verzekert communicatieverantwoordelijke Erika Decorte van het Agentschap Wegen en Verkeer.

2015

Idealiter zouden de werken al in het begin van 2015 starten. Erika Decorte: "Dat hangt af van een aantal andere projecten. We kunnen pas werk maken van vijf rijstroken, als éérst de A102 en de R11 bis zijn aangelegd. Als dat niet is gebeurd, komen er eerst maar vier rijstroken in plaats van vijf. Die vijfde komt er dan pas bij, als ook die andere projecten zijn gerealiseerd en het verkeer kan aftakken naar de A102." Als de uitbreiding er komt, dan is de kans groot dat daar natuur voor moet verdwijnen. Niet alleen het Rivierenhof ligt vlakbij, ook in Ranst zou wat bosgebied bedreigd zijn. Ook voor bedrijventerrein Kappelleveld zou er een probleem opduiken.

Het Laatste Nieuws 23-11-2011 pag. 19

 

Uibreiding aantal rijstroken

De Vlaamse regering is van plan om het aantal rijstroken op de E313 tussen Wommelgem en Ranst uit te breiden van zes naar tien. Zowel van als naar Antwerpen komen er vijf permanente rijbanen en een pechstrook. Bedoeling is om de files in het oosten van Antwerpen op te lossen. Het voorstel zit wel nog in een planfase. Pas eind volgend jaar hakt de Vlaamse regering de knoop echt door.

 

 

 ATV 23-11-2011
http://www.atv.be/item/uibreiding-aantal-rijstroken

 

Naar 10 rijstroken op E313/E34
VLAAMSE REGERING STELT PLANNEN VOOR OM VERKEERSKNOOP TE ONTWARREN
De Vlaamse regering plant het aantal rijstroken op de E313/E34 tussen Wommelgem en Ranst uit te breiden van zes naar tien. Zowel vanuit als naar Antwerpen wil Vlaanderen vijf permanente rijstroken en een pechstrook, om zo de grote mobiliteitsknoop in het oosten van de stad te ontwarren. Let wel: het voorstel zit nog in een planfase. Definitief wordt het pas als de Vlaamse regering eind 2012, na een openbaar onderzoek, groen licht geeft.

Wie er elke dag in zit, weet het als geen ander: de verkeerssituatie op het stuk autosnelweg tussen de Antwerpse ring en de splitsing in Ranst is dramatisch. De prognoses voor de komende jaren voorspellen nog erger: door een combinatie aan factoren zal het aantal auto's en vrachtwagens er alleen nog maar toenemen. Reden ook, waarom het Agentschap Wegen en Verkeer van de Vlaamse overheid nu met een concreet plan naar voor komt om die toevloed de baas te kunnen.De voorgestelde ingrepen hebben énkel betrekking op het stukje tussen Antwerpen en Ranst, omdat de nood daar het hoogst is.

Ingrijpend

De ingrijpendste verandering is voor het gedeelte tussen de rotonde van Wommelgem en de splitsing in Ranst. In beide rijrichtingen zou de Vlaamse regering daar vijf rijstroken willen. Voor een goed begrip: richting Luik zijn dat er op dit moment drie, aangevuld met een spitsstrook. Richting Antwerpen zijn het er ook drie, maar daar ligt er een busbaan in plaats van een spitsstrook naast. Tussen Antwerpen en Wommelgem zou de situatie nagenoeg onveranderd blijven. Het enige verschil is dat de busbaan richting Antwerpen zou veranderen in een spitsstrook. Maar extra, of nieuwe stroken: die komen daar sowieso niet. Al ligt er slechts één plan voor, toch benadrukt het Agentschap Wegen en Verkeer dat er nog niks beslist is. "Eerst komt er nog een openbaar onderzoek. Een beslissing neemt de Vlaamse regering pas op het einde van 2012", zegt communicatieverantwoordelijke Erika Decorte van het Agentschap Wegen en Verkeer.

Gefaseerd

Idealiter zouden de werken al in het begin van 2015 starten. Maar evengoed zou het kunnen dat ze gefaseerd verlopen. Erika Decorte: "Dat hangt af van een aantal andere projecten. We kunnen pas werk maken van vijf rijstroken, als éérst de A102 en de R11 bis zijn aangelegd. Als dat niet is gebeurd, komen er in eerste instantie maar vier rijstroken in plaats van vijf. Die vijfde komt er dan pas bij, als ook die andere projecten zijn gerealiseerd en het verkeer dus kan aftakken naar de A102." Als de uitbreiding er komt, dan is de kans groot dat daar natuur voor moet verdwijnen. Niet alleen het Rivierenhof ligt vlakbij, ook in Ranst zou wat bosgebied bedreigd zijn. Ook voor bedrijventerrein Kappelleveld stelt zich een probleem.

Sabine Vermeiren
Het Laatste Nieuws 23-11-2011 pag. 19

Tags: