Rekenhof ziet nog heel wat onzekerheden rond "nieuw" Masterplan Antwerpen

kade rechteroever

De Vlaamse regering moet de onzekerheden die nog bestaan over het Masterplan 2020, het grote mobiliteitsplan voor de Antwerpse regio, beter toelichten. Dat zegt het Rekenhof in een rapport aan het Vlaams Parlement. Zo is er weinig duidelijkheid over de financiële haalbaarheid van het Oosterweelproject en de reorganisatie van de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), de instantie die de projecten tot nog toe coördineerde.

    Tien jaar na een eerste plan om de Antwerpse mobiliteitsknoop te ontwarren werkte de Vlaamse regering in september vorig jaar een nieuw masterplan uit. Om de Ring te sluiten met een nieuwe Scheldekruising koos de Vlaamse regering voor een tunnelvariant - nadat de Antwerpenaren de Lange Wapperbrug hadden weggestemd - en er kwamen een aantal nieuwe projecten bij.

    Zes maanden na die beslissing heeft de Vlaamse regering een rapportage gemaakt voor het Vlaams Parlement. Die moet toelaten om de vooruitgang van het plan op te volgen. Het Rekenhof heeft die rapportage doorgelicht en ziet nog een aantal lacunes. De basisrapportage is onvolledig over, onder meer, de werkelijke kostprijs van projecten in uitvoering en van verloren investeringen en voorbereidingen en over e vermoedelijke impact op de meerjarenbegroting.

    Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) zegt dat het moeilijk is om de precieze kost van dit soort grote projecten tot op de euro juist te voorspellen. Ze blijft erbij dat de Vlaamse regering ernaar streeft om de Antwerpse ring tegen eind 2020 rond gemaakt te hebben.

    KVH/(KNS)/

(BELGA) 11-05-2011
 

Onduidelijkheid over Oosterweelverbinding blijft groot

 

Zo’n 8 maanden na het compromis van de Vlaamse regering over de Oosterweelverbinding blijft de onduidelijkheid groot. Volgens het Rekenhof is er nog niet veel studiewerk verricht. De werkelijke kostprijs van het hele Antwerpse Masterplan 2020 blijft een groot vraagteken.

Er zijn inderdaad heel wat budgettaire onzekerheden”, aldus Jan Debucquoy, raadsheer van het Rekenhof. “Die onzekerheden zijn moeilijk in te schatten en heel wat projecten binnen het Masterplan zijn onderling afhankelijk van elkaar.”

Volgens De Standaard zou de prijsraming van 3,065 miljard euro kunnen oplopen tot 3,632 miljard euro. Dat is 570 miljoen euro dan eerst geraamd. Ook Annick De Ridder (Open VLD) vreest voor de financiële haalbaarheid van het project. “Ik hoop dat het gerealiseerd kan worden en dat niet al die mooie plannen op drijfzand zijn gebouwd.”

Het gehele Masterplan zou tegen 2020 uitgevoerd moeten zijn, maar de tunnel onder de Schelde, de tunnels richting de Antwerpse ring en alle andere werken zitten nog in de voorbereidingsfase.

 

"Het is een zeer complex project"
Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits spreekt tegen dat er niets gebeurt in het Oosterweeldossier. “Ik begrijp dat die indruk bestaat, maar het is natuurlijk een zeer complex project.”

 Volgens Crevits heeft de Vlaamse regering beslist om een aantal werken zelf uit te voeren en dat de Oosterweeltunnels door een ander orgaan zullen gebouwd worden. “Het is logisch dat het wat tijd vraagt om al die nieuwe structuren goed te laten functioneren.”

Het Vlaams Parlement krijgt ieder half jaar een overzicht van hoe het staat met het Antwerpse Masterplan 2020. Dat is een plan om het fileprobleem in de Sinjorenstad aan te pakken. Zo’n 8 maanden geleden verkoos de Vlaamse regering, onder druk van een volksraadpleging, een systeem van tunnels boven een brug.

VRT Nieuws 11-05-2011
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/110511_Oosterweel

 

Peumans: "Financiering Oosterweel nog niet duidelijk"

 

Villa Politica 11-05-2011

http://www.deredactie.be/permalink/1.1021479

 

 

Tags: