Spitsstrook op E17 van Haasdonk richting Antwerpen

kade rechteroever

BEVEREN / KRUIBEKE / SINT-NIKLAAS - De vierde rijstrook op de E17, een zogenaamde spitsrijstrook, wordt positief onthaald door de burgemeesters, maar iedereen is ervan overtuigd dat dit de dagelijkse files niet zal oplossen.

 

De maatregelen die de Vlaamse regering wil uitwerken om de files te verlichten richting Antwerpen in afwachting van een structurele oplossing voor de verzadigde Antwerpse Ring hebben ook hun weerslag in onze regio. Zo komt er een spitsstrook van in Haasdonk richting Kennedytunnel die voorbehouden wordt voor het verkeer richting E34/N49 en de Liefkenshoektunnel. Om de doorstroming op die E34 richting Waasland-Haven en de R2 te optimaliseren zal de uitvoegstrook van Zelzate naar de R2 verlengd worden. En als derde maatregel wordt de oprit van de Blancefloerlaan naar de Kennedytunnel veiliger gemaakt.

Kruibeke

‘Elke maatregel is er natuurlijk één,’ zegt de Kruibeekse burgemeester Jos Stassen (SamenVoorKruibeke), ‘en ik ben daar uiteraard niet tegen. Tijdens mijn parlementaire tijd heb ik in 1997 en 1998 reeds voorgesteld om een extra rijstrook te creëren op de E17. Dit kan enkel werken wanneer het ook goed begeleid wordt. Zaligmakend is het géén geval, want je kan 10 rijstroken op de E17 maken, uiteindelijk kom je altijd terecht in de flessenhals van de Kennedytunnel die maar drie rijstroken heeft. De geplande vierde rijstrook zal de files wel degelijk korter maken, maar ook breder, en het netto eindresultaat is dan waarschijnlijk hetzelfde.

Beveren

‘De voorliggende plannen zijn goed, in afwachting van een definitieve oplossing’, zegt burgemeester Marc Van de Vijver (CD&V), ‘maar ik blijf pleiten voor het Waas mobiliteitsplan dat door de burgemeesters is uitgewerkt.’

Dat plan bestaat uit twee delen. Enerzijds biedt het een oplossing voor het lokaal verkeer in en rond Beveren door de aanleg van een verbinding tussen N70 en E34. Anderzijds is er ook een oplossing voorzien voor het havenverkeer door de parallelwegen langs de E17 van Sint-Niklaas tot op Linkeroever door te trekken en de linkse in- en uitvoegstroken vlak voor de Kennedytunnel weg te werken en die te vervangen door een rechtse afrit.

 ‘Dit is nu wel echt dringend want met de verdere uitbouw van het Deurganckdok komen er gegarandeerd duizenden vrachtwagens bij op het verzadigde wegennet’.

Sint-Niklaas

‘Voor Sint-Niklaas maakt die extra rijstrook weinig verschil,’ zegt burgemeester Lieven Dehandschutter.

‘Maar het is wel belangrijk voor de Sint-Niklazenaars. Want dagelijks rijden duizenden inwoners naar Antwerpen om er te gaan werken’.

Paul Van Landeghem
Het Nieuwsblad 08-11-2013
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=dmf20131107_00828519

Tags: