Technologie om tunnels te zuiveren verder ontwikkelen

kade rechteroever

De uitstoot van stikstofdioxide aan de Craeybeckxtunnel is erg hoog tijdens de spits. Wat betekent dat voor de volksgezondheid? En heeft de overkapping van de Ring dan wel zin?

 

De luchtmetingen aan de monden van de Craeybeckxtunnel zijn slecht. Is dat ook slecht nieuws voor de overkapping?

“Toxische stoffen die een auto uitstoot, blijven in een tunnel hangen. Dat maakt tunnelmonden hotspots van verontreiniging. Met de meest moderne filtertechnologie lukt het om 20 tot 30% van de vervuilde tunnellucht te zuiveren. Dat is niet voldoende. We hopen dat de technologie om tunnels te zuiveren nog verder wordt ontwikkeld”, aldus Stijn Janssen van de Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek (VITO). Maar het overkappen van de Ring zal niet voor extra vervuiling zorgen. Want ook dan zijn er slechts twee tunnelmonden.

Zorgt de overkapping van de Ring voor een gezondere omgeving?

“De beste oplossing is om het verkeer op de Ring te beperken. Dat kan onder meer door een 'modal shift', waarbij het verkeer gespreid wordt en er wordt ingezet op openbaar vervoer en goede infrastructuur voor fietsers en voetgangers”, zegt Stijn Janssen.

Wat zijn de gevolgen van stikstofdioxide voor de gezondheid?

“Luchtvervuiling kost ons gemiddeld negen maanden van ons leven. Vooral mensen die binnen een straal van 100 meter van de Ring wonen, lopen verhoogd risico op astma, longziekten en hartaanvallen. Niet alleen stikstofdioxide, maar ook fijnstof is daar verantwoordelijk voor. De inademing kan tot ademhalingsproblemen, cardiovasculaire aandoeningen en sterfte leiden. Minder dieselwagens en een lagere snelheid in gebieden met veel bewoning kunnen soelaas bieden”, zegt bioloog Luc Int Panis van VITO.

(pvdp)

 

Gazet van Antwerpen, 2017-09-14, pag. 8

 

Tags: