Tolheffing voor vrachtwagens wordt duurder

kade rechteroever

Europees Parlement zet licht op groen voor Eurovignet

Vrachtwagens van meer dan drie en een halve ton moeten binnenkort overal in Europa tol betalen, dat heeft het Europees Parlement goedgekeurd. De heffing wordt berekend in functie van de vervuiling en de geluidsoverlast die de vrachtwagens veroorzaken.

De kostprijs voor het nieuwe Eurovignet zal de komende jaren 20 tot 30 procent duurder zijn dan de huidige tolheffing. Nu betalen trucks immers alleen voor de weginfrastructuur die ze gebruiken. “De grote vernieuwing is dat we voor het eerst ook externe kosten zoals lawaaioverlast en luchtvervuiling aanrekenen”, aldus Europarlementslid Saïd El Khadraoui (SP.A).

De transportfirma’s kunnen die kosten doorrekenen aan hun klanten, maar dat zou volgens verschillende studies de producten in de winkels niet duurder maken. “Het effect op de prijs zou heel gering zijn, 0,1 tot 0,3 procent”, aldus El Khadraoui.” Het Eurovignet zou wel een eerste stap zijn om het transportsysteem duurzamer te maken.

In sommige landen bestaat nu al een Eurovignet voor zware vrachtwagens. Het nieuwe vignet geldt ook voor lichtere vrachtwagens. De Europese Commissie wou eerder ook files als externe kost inbrengen, maar dat bleek niet haalbaar. Overheden krijgen wel de mogelijkheid om files door te rekenen als infrastructuurkosten.

VRT Nieuws 07-06-2011
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/EU/110607_Eurovignet

 

 

Europees Parlement keurt wijziging Eurovignet definitief goed

Met een grote meerderheid heeft het Europees Parlement het compromis goedgekeurd dat gevonden werd met de EU-lidstaten over een wijziging van de regels voor het Eurovignet, die vastleggen welke tol het vrachtverkeer kan opgelegd worden. Saïd El Khadraoui, die voor het parlement de onderhandelingen leidde, is bijzonder blij met de "kleine revolutie" die het principe ’de vervuiler betaalt’ invoert voor het transportbeleid.
De onderhandelingen tussen de Raad en het Europees Parlement waren een harde noot om te kraken en beide kampen hebben dan ook veel water in de wijn moeten doen om een compromis mogelijk te maken. El Khadraoui geeft toe dat de overeengekomen tekst "een broos evenwicht" is en dat het geheel voor het Parlement slechts "een stap in de goede richting" is.

Het akkoord maakt het voortaan mogelijk - niets wordt verplicht - dat de Europese lidstaten naast de infrastructuurheffingen ook de kosten voor lawaai en luchtvervuiling mogen doorrekenen aan de transporteurs.

Ook de kosten van de files mogen doorgerekend worden, als variatie op de infrastructuurkosten. Doordat deze variatie gedurende vijf opeenvolgende uren mag opgetrokken worden tot 175% van het gemiddelde tarief, moeten de transporteurs gestimuleerd worden hun vrachtwagens meer tijdens de daluren en minder tijdens de piekuren de weg op te sturen.

Landen die het Eurovignet invoeren, zullen verplicht worden minstens 15 procent van de inkomsten te besteden aan het trans-Europees transportnetwerk, en vooral het spoor en de scheepvaart.

Bron: BELGA
wdp Het Nieuwsblad 07-06-2011
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20110607_087
 

Tags: