Touring vraagt om knelpunten te hertekenen

kade rechteroever

 

Automobielorganisatie Touring vraagt om de zwaarste knelpunten op onze snelwegen te hertekenen. In de eerste plaats die op de aansluiting van de Antwerpse Ring met de A12 en de E19 richting Brussel. Twee derde van de auto's die daar de Ring verlaten, doen dat op amper twee rijstroken, en dat zorgt dagelijks voor onnodige files. Door een extra baanvak te reserveren voor het afslaand verkeer naar Brussel, zou het fileleed op de Antwerpse Ring met een kwart dalen.

http://www.atv.be/item/touring-vraagt-om-knelpunten-te-hertekenen

 

ATV 09-03-2011

 

Touring vraagt ‘eenvoudige' wegwerken van knelpunten

De automobilistenorganisatie meent dat ‘goedkope en eenvoudige' ingrepen tot een kwart filetijd kunnen uitsparen.

Twintig knelpunten op de Belgische autosnelwegen heeft Touring opgelijst, de meeste daarvan rond de ring van Antwerpen en Brussel.

‘Op veel van die plekken zien we dat de meerderheid van de voertuigen een uitrit neemt', zegt de woordvoerder van Touring, Danny Smagghe, ‘zij worden zo eigenlijk het doorgaande verkeer.'

Hij geeft het voorbeeld van de Antwerpse Ring. Aan de inrit Borgerhout (richting Gent) komen overdag tussen de 8.000 en de 12.000 voertuigen per uur voorbij. Tussen 60 en 65procent daarvan verlaat de Ring via de afrit Berchem richting E19/A12.

Toch zijn er van de vijf rijstroken slechts twee van de vijf voorzien om deze stroom op te vangen. Deze ‘mismatch' creëert files, die lopen tot Merksem of Wommelgem.

Touring vraagt daarom de wegmarkeringen en de signalisatie aan te passen of de in- en uitvoegstroken anders te leggen zodat de hoofdstroom de plaats krijgt die hem toekomt. Om met andere woorden de ‘layout' van die stukken autoweg te veranderen. ‘Dit kan de capaciteit met een kwart opdrijven en de files evenveel inkorten', meent Smagghe.

Vergelijkbare ingrepen zouden het verschil kunnen maken op de Brusselse Ring ter hoogte van Zaventem (knooppunt met de E40), Ranst (E34-E313), Heverlee (E40-E314) en Gent (E40-E17).

Dergelijke maatregelen noemt Touring ‘eenvoudig en goedkoop'. Ze kunnen ook op de korte termijn uitgevoerd worden, in tegenstelling tot de grootse plannen met bijvoorbeeld Oosterweel.

De Standaard 10-03-2011
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=CT37BCH5&subsection=3

Tags: