VAB: 'Snelheid op ring moet naar omlaag'

kade rechteroever

Vanmorgen gebeurden er twee zware ongevallen, op de ring rond Brussel en op de ring rond Antwerpen. Dat is geen toeval, zegt mobiliteitsorganisatie VAB. De vereniging vraagt een diepgaand onderzoek naar de maximumsnelheid op de ringwegen rond de grote steden. Bij ons mag op die ringwegen een stuk sneller gereden worden dan in onze buurlanden.

Vanaf 1 januari 2014 wordt de snelheid op de ring rond Parijs verlaagd tot 70 kilometer per uur. Volgens de Parijse burgemeester zal deze maatregel niet enkel de geluidshinder en luchtvervuiling doen dalen, maar zal ook de algemene verkeersveiligheid toenemen. Parijs is niet de enige Europese stad met een lagere snelheid op de ringweg.
 
VAB zette de snelheidsbeperkingen op de ringwegen van onze buurlanden op een rijtje. De conclusie was: de snelheid op de Belgische ringwegen ligt meestal hoger dan in de buurlanden. De snelheidsbeperking op wegen rond Brussel bedraagt 90 of 120 km/u, rond Antwerpen 100 km/u en 70km/u voor Kennedytunnel. Voor de ringwegen rond Parijs is dat 70 km/u (vanaf 1 januari 2014), rond Lyon 70 of 90 km/u, rond München 80 km/u, rond Berlijn 80 km/u, rond Amsterdam 80 of 100 km/u en rond Rotterdam 80 of 100 km/u.

 

 
80 km/uur
 
Europese studies tonen aan dat een snelheidsverlaging van 100km/u naar 80 km/u grote gevolgen kan hebben op de luchtkwaliteit: door het verlagen van de maximumsnelheid wordt ook de gemiddelde snelheid verlaagd, wat zorgt voor een lagere gemiddelde emissie per voertuig.
 
Bovendien neemt het snelheidsverschil tussen vrachtverkeer en ander verkeer af, waardoor ook het aantal rijstrookwisselingen en optrek- en afrembewegingen afneemt. Dat heeft positief effect op de gemiddelde emissie per voertuig. De verminderde dynamiek bevordert ook de doorstroming en kan de capaciteit van ringwegen doen toenemen.
 
 
Bron: VMMA
het Nieuwsblad 23-12-2013
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20131222_00899414

 

VAB stelt snelheidslimieten ringwegen in vraag

De automobilistenvereniging VAB vraagt aan de overheid een evaluatie van de snelheid op Belgische ringwegen. Dat meldt VTM. "Als het druk is leidt zo'n snelheidsverlaging tot betere doorstroming en dus minder files", zegt Maarten Matienko van VAB.
 

 

Vanaf 1 januari 2014 wordt de snelheid op de ring rond Parijs verlaagd tot 70 kilometer per uur. Volgens de Parijse burgemeester zal deze maatregel niet enkel de geluidshinder en luchtvervuiling doen dalen, maar zal ook de algemene verkeersveiligheid toenemen. Parijs is niet de enige Europese stad met een lagere snelheid op de ringweg.

VAB zette de snelheidsbeperkingen op de ringwegen van onze buurlanden op een rijtje. De conclusie was: de snelheid op de Belgische ringwegen ligt meestal hoger dan in de buurlanden. "Op veel ringwegen in onze buurlanden mag je maximaal 80 kilometer per uur rijden", zegt Matienko. "Laten we dat voor België ook bestuderen."
 
Europese studies tonen aan dat een snelheidsverlaging van 100km/u naar 80 km/u grote gevolgen kan hebben op de luchtkwaliteit: door het verlagen van de maximumsnelheid wordt ook de gemiddelde snelheid verlaagd, wat zorgt voor een lagere gemiddelde emissie per voertuig.
 
Bovendien neemt het snelheidsverschil tussen vrachtverkeer en ander verkeer af. "Als het druk is leidt zo'n snelheidsverlaging tot betere doorstroming en dus minder files. Dat betekent ook minder vervuiling en alles samen wellicht ook minder ongevallen."
Bron: Belga, Pieterjan Huyghebaert
VRT Nieuws 22-12-2013
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/belga_20131222_vab_snelheidslimieten

Tags: