VAB wil Liefkenshoektunnel tijdelijk tolvrij maken

kade rechteroever

Mobiliteitsclub VAB wil via een proefproject de Liefkenshoektunnel tijdelijk tolvrij maken. Volgens VAB zal de Oosterweelverbinding immers niet voor 2015 gerealiseerd zijn en zullen bij een economische heropleving de files op de E17, de E19 Noord en de E313 jaarlijks met 1 kilometer aandikken.

"Problematisch wordt de situatie op de E17, terwijl het alternatief, de Liefkenshoektunnel, onvoldoende uitgespeeld wordt", zo meldt VAB dinsdag.

Tegen 2015 zou de kost van de ochtendfile op de E17 volgens de mobiliteitsclub al opgelopen zijn van 60.000 tot meer dan 100.000 euro per dag. "Voor VAB is niets doen duidelijk geen optie. Waarom testen we niet hoe we de niet gebruikte capaciteit van de Liefkenshoektunnel kunnen inschakelen?", luidt het.

"Een geslaagd proefproject met een tolvrije Liefkenshoektunnel dat de groei van het verkeer afremt, kan de filekost dagelijks met tienduizenden euro's terugschroeven (op de E17 alleen al 43.000 euro), terwijl dit staat tegenover 33.000 euro (excl.btw) aan niet geïnde tolinkomsten."

VAB acht een proefproject van een halfjaar, waarbij op werkdagen van 6u30 tot 9u30 uur geen tol geheven wordt op de Liefkenshoektunnel, zinvol. "Een proefproject gelimiteerd tot de ochtendspits zou de kosten (verlies aan tolgelden) kunnen beperken en kan toch inzicht geven omtrent de effecten", aldus VAB.

Gazet van Antwerpen 14-09-2010
http://www.gva.be/dossiers/oosterweel/vab-wil-liefkenshoektunnel-tijdelijk-tolvrij-maken.aspx

 

 

Kan een tolvrije Liefkenshoektunnel de verkeersknoop rond Antwerpen verkleinen?

Volgens mobiliteitsclub VAB zal de Oosterweelverbinding niet vóór 2015 gerealiseerd zijn. VAB twijfelt zelfs of de voorliggende trajecten uitvoeringsrijp zijn en vreest dat de nieuwe Scheldekruising eerder 5 à 8 jaar op zich zal laten wachten. VAB wil dat de Vlaamse overheid daar snel duidelijkheid over brengt. Maar intussen zullen bij een economische heropleving de files op E17, de E19 Noord en de E313 jaarlijks met 1 kilometer aandikken. Problematisch wordt de situatie op de E17 terwijl het alternatief, de Liefkenshoektunnel, volgens VAB onvoldoende wordt uitgespeeld. Maarten Matienko van VAB.

Luister hier
 

Radio 1 14-09-2010
http://www.radio1.be/programmas/ochtend/kan-tolvrije-liefkenshoektunnel-verkeersknoop-rond-antwerpen-verkleinen

 

"Maak Liefkenshoektunnel tijdelijk tolvrij"  

De VAB pleit ervoor om de Liefkenshoektunnel tijdelijk tolvrij te maken voor een proefproject. De automobilistenvereniging wil een half jaar tijdens de ochtendspits uittesten wat de impact van een tolvrije tunnel is op de filesVolgens de VAB zal het zeker nog vijf jaar duren voor de Oosterweelverbinding is gerealiseerd en zullen de files op de Antwerpse ring in die vijf jaar alleen maar toenemen, met alle gevolgen vandien voor de ochtend- en avondspits in en rond Antwerpen, die nu al heel vaak in de knoop zitten.

 


"Een ochtendfile kost nu zo'n 60.000 euro, en volgens onze berekeningen gaat dat in 2015 103.000 euro kosten", zegt Maarten Matienko van de VAB. "We moeten daar toch iets aan doen en we hebben een onbenut alternatief, want de Liefkenshoektunnel haalt niet eens de helft van zijn capaciteit. Daar is dus letterlijk nog ruimte om de verkeersstroom door te sturen." Daarom wil de VAB nu een half jaar uittesten wat de impact van een tolvrije Liefkenshoektunnel is op de files.

Tegen het eind van september zou de Vlaamse regering een definitieve beslissing moeten nemen over de Oosterweelverbinding.

Bron: Belga
VRT Nieuws 14-09-2010
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio/antwerpen/100914_VAB_Liefkenshoektunnel

Tags: