Weyts woedend op Smet na besluit E40 dit weekend al te versmallen

kade rechteroever

 

Vanaf dit weekend wordt de E40 in Brussel een ‘stadsboulevard’, met twee rijstroken minder en een maximumsnelheid van 50 km per uur. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) reageert ontzet op het besluit van zijn Brusselse collega Pascal Smet (SP.A). 'Wat een vorm van samenwerking is dit in godsnaam?'

 

De ‘deklassering’ van de autosnelweg was al eerder aangekondigd, maar wordt een feit nu de werken aan de Reyerstunnel klaar zijn. Dit weekend schrappen de wegarbeiders twee rijstroken en zetten ze borden om de snelheid van 120 km per uur geleidelijk te doen zakken tot 50 km per uur. Tot nu toe mocht je nog met 70 km per uur door de Reyerstunnel.

‘De werken worden vanaf dit weekend uitgevoerd’, bevestigt het kabinet van Pascal Smet (SP.A), Brussels minister van Mobiliteit. ‘Maar het zal geen effect hebben op de doorstroming. Ter hoogte van de ring zijn er ook al maar vier rijstroken. We verhogen dus de eenvormigheid, en dat zal de files niet langer maken.’

De E40 wordt nabij Brussel een zogenaamde stadsboulevard. Nu nog met vooral asfalt en beton, op termijn met bomen en alles wat een boulevard nodig heeft.

Weyts woedend op Smet na besluit E40 dit weekend al te versmallen
Foto: dS Infografiek

 

De Brusselse regering nam de beslissing om de autosnelwegen op haar grondgebied te schrappen om de luchtkwaliteit te verbeteren in Schaarbeek, Evere en Sint-Lambrechts-Woluwe. Voor wie vanuit het oosten van Vlaams-Brabant Brussel binnen wil, zou er volgens Smet weinig veranderen.

De aangekondigde deklassering van de A12 is pas voor over enkele jaren, omdat daar ingrijpendere werken voor nodig zijn.

Weyts woedend

Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts is niet te spreken over de demarche van zijn Brusselse collega. Volgens Weyts was vooraf afgesproken dat er eerst een proefproject zou starten, maar maakt Smet de versmalling zonder overleg in een keer definitief.

'Wat een vorm van samenwerking is dit in godsnaam? We zijn bij herhaling overeengekomen, dat wanneer we met dit project zouden starten, dit met een proefproject zou zijn, gelet op het sluipverkeer op het onderliggende wegennet', zegt hij. 'Als het de bedoeling van Brussel is om de files aan Vlaanderen cadeau te doen, dan bedanken we feestelijk.'

Op de VRT diende Pascal Smet Ben Weyts van antwoord. 'We zijn nog niet bezig met het opensmijten van de wegen en met bomen te planten. We doen deze aanpassingen met markeringen en dat is juist wat we verstaan onder een proefproject. Onze verkeersexperten zeggen dat dit kan en daarom doen we het ook nu. Gefaseerd.'

Smet voegde er nog dit aan toe: 'Ben Weyts maakt zich heel vaak druk maar hij zou zich beter druk maken over het ontbreken van overstapparkings aan de rand van Brussel. Daar vragen veel Vlamingen om. Je kunt ons toch niet verwijten dat we Brussel verkeersveiliger willen maken?' 

Ook Touring misnoegd

Ook Mobiliteitsorganisatie Touring reageert trouwens misnoegd en dringt aan op een testfase. 'Het lijkt erop dat Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) voor de verkiezingen nog van alles aan het doordrukken is. En het gevaar is dat dit ondoordacht gebeurt', zegt Touring-woordvoerder Danny Smagghe.

Touring is vooral bezorgd over de gevolgen van de ingreep op de verkeersdoorstroming. 'Daar houden wij ons hart voor vast', zegt Smagghe. 'Het kan niet de bedoeling zijn om files weg te halen uit Brussel door ze te verplaatsen naar Vlaanderen of Wallonië. Het is ook belangrijk dat dit niet leidt tot meer files of dat de maatregel de verkeersafwikkeling op de Brusselse ring beïnvloedt.'

De maatregel moet daarom volgens Touring geëvalueerd worden voor wat de gevolgen op de verkeersdoorstroming betreft. 'Als er negatieve gevolgen zijn, kunnen wij er niet akkoord mee gaan', aldus Smagghe, die ook hekelt dat er niet meer werk gemaakt is van overstapparkings in het Brusselse.

Tags: