België en 10 andere lidstaten vragen EU hun luchtvervuiling af te zwakken op papier

kade rechteroever

 

Te veel uitstoot? Pas de cijfers aan

Ons land vraagt Europa om de officiële hoeveelheid uitstoot van stikstofdioxides 'naar beneden bij te stellen' zodat we de EU-limiet toch halen. De belangrijkste reden is de onverwacht hogere uitstoot van dieselwagens.

 

In 2016 stootte België 182 kiloton of 182 miljoen kilogram stikstofdioxides (NOx) uit. Dat is 6 miljoen kilogram meer dan de Europese norm voor ons land van 176 miljoen kilogram per jaar.

Wie de norm niet haalt, riskeert miljoenenboetes. Daarom vragen elf EU-landen die in 2016 gebuisd zijn de Europese Commissie nu om 'aanpassingen in de uitstootinventaris'. Naast België zijn dat Duitsland, Frankrijk, Spanje, Groot-Brittannië, Denemarken, Finland, Hongarije, Ierland, Luxemburg en Oostenrijk.

'Wanneer er met bepaalde factoren geen rekening is gehouden toen de plafonds zijn vastgelegd, laat Europa aanpassingen toe'

Charlotte Vanpoucke, Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL)

Dieselgate

België haalt de NOx-norm al sinds 2010 niet, waardoor de dreiging van boetes zich al langer aftekent.

Dat er nu voor 2016 een aanpassing wordt gevraagd, vinden milieuorganisaties niet kunnen, vooral omdat dat het jaar was na dieselgate. In de herfst van 2015 werd onthuld hoe fabrikanten massaal sjoemelden om de werkelijke uitstoot van dieselwagens te camoufleren.

"Uit de aanvragen van deze elf lidstaten, ook de Belgische, blijkt nu dat ze vooral een aanpassing willen omdat meer NOx-vervuiling uit verkeer komt dan gedacht", zegt Margherita Tolotto van de organisatie European Environment Bureau (EEB).

De Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL), die instaat voor internationale emissierapportering, bevestigt dat België inderdaad een aanpassing vraagt.

In een uitgebreid overheidsrapport hierover staat: "De overschrijding van de norm komt er door veranderingen die niet bekend waren toen de limieten zijn vastgelegd, onder andere euronormen voor specifiek dieselvoertuigen die niet werden gehaald."

'Op deze manier beschermen overheden de auto-industrie en maskeren ze een bedreiging voor de volksgezondheid'

Margherita Tolotto, European Environmental Bureau

Niet solide

IRCEL-medewerkster Charlotte Vanpoucke reageert dat een onbekende nieuwe factor een geldig criterium is voor een aanpassing. "Wanneer je nieuwe berekeningsmethodes gebruikt, er een nieuwe vervuilingsbron opduikt of wanneer met bepaalde factoren geen rekening is gehouden toen de plafonds zijn vastgelegd, laat Europa aanpassingen toe. In de nasleep van dieselgate kan dat derde criterium gelden. Bepaalde wagens stootten meer uit dan in de
theoretische voorspellingen was voorzien."

Bij EEB vinden ze die redenering niet solide. "Het probleem blijkt groter dan gedacht. De werkelijke uitstootcijfers dan afzwakken om toch maar de norm te halen, is een ontstellend onlogische redenering. Zo beschermen overheden de auto-industrie en maskeren ze een bedreiging voor de volksgezondheid", zegt Tolotto.

Bovendien, zo benadrukt haar collega Anton Lazarus, was dieselgate in 2016 geen onbekende factor meer. "Je kunt dan auto's massaal terugroepen, zoals in de VS is gebeurd, je kunt openlijk toegeven dat je de limiet overschrijdt door de schuld van de auto-industrie of je kunt op andere terreinen extra inspanningen leveren. Maar deze landen kiezen ervoor om het probleem te verdoezelen."

'Als we de norm overschrijden door fraude, dan vind ik het onaanvaardbaar dat de belastingbetaler moet meebetalen aan zo'n Europese boete'

Joke Schauvliege (CD&V), minister van Omgeving en Natuur

Achterpoortjes

Ook Bond Beter Leefmilieu en Greenpeace betreuren de zet. "Je zou hopen dat overheden meer energie stoppen in het aanpakken van de luchtvervuiling dan in het zoeken van achterpoortjes", zegt Laurien Spruyt van Bond Beter Leefmilieu. Elodie Mertz (Greenpeace) vult aan: "Al die burgers die steeds bezorgder zijn over luchtvervuiling krijgen de boodschap dat ze nog altijd niet au sérieux worden genomen."

Maar Vlaams minister van Omgeving en Natuur Joke Schauvliege (CD&V) ziet het zo: "Als we de norm overschrijden door fraude, dan vind ik het onaanvaardbaar dat de belastingbetaler moet meebetalen aan zo'n Europese boete."

Barbara Debusschere

 

De Morgen, 2018-08-03

https://www.demorgen.be/binnenland/belgie-en-10-andere-lidstaten-vragen-...

Tags: