Bijleren en anderen bewustmaken

kade rechteroever

 

CURIEUZENEUZEN STAAN OPEN VOOR OPLOSSINGEN

De deelnemers aan CurieuzeNeuzen zijn geen groene activisten, maar een brede groep Vlamingen. Ze zien vooral heil in forse investeringen in openbaar vervoer een oplossing voor het luchtkwaliteitsprobleem, maar ook heffingen of wagens zijn niet langer taboe.

 

Het burgeronderzoek naar luchtkwaliteit lijkt diep doorgedrongen in Vlaanderen. Nog voor de resultaten bekend waren, was CurieuzeNeuzen een begrip geworden. Het engagement van Vlamingen om deel te nemen, was groot: meer dan 52.000 Vlamingen wilden meedoen. Parallel met de meetcampagne, voerde het Hiva (KU Leuven) een onderzoek naar de deelnemers. Van hen gingen er 28.588 in op de Hiva-bevraging. Daaruit blijkt dat de CurieuzeNeuzen een brede, diverse groep vormen. Velen deden nooit eerder mee aan burgeronderzoek.

In vergelijking met het gemiddelde in Vlaanderen, zijn de ­CurieuzeNeuzen hoger opgeleid (de helft heeft een universitair diploma). Het is een goed geïnformeerde groep – 70 procent raadpleegt meerdere keren per dag het nieuws. Ze zijn niet specifiek geëngageerd: zo zijn ze niet meer dan de doorsnee Vlaming lid van een sociaal-politieke vereniging en doen niet vaker aan vrijwilligerswerk. Als je hen vergelijkt met de typische deelnemers aan citizen science, zijn het niet bepaald techneuten of mensen met een doorgedreven ecologische levensstijl. Een minpunt: erg weinig mensen met een migratieachtergrond deden mee. Dat blijft een blinde vlek in het onderzoek.

Bezorgd

Opvallend: de CurieuzeNeuzen zijn deel van het probleem dat ze in kaart willen brengen. Ze bezitten meer auto’s dan de gemiddelde Vlaming – ruim de helft van de deelnemende gezinnen heeft er twee of meer. Ook rijden ze heel vaak met de auto naar het werk (ruim 70 procent doet dat meerdere keren per week), al springen ze ook sneller op de fiets of het openbaar vervoer dan de doorsnee Vlaming.

‘Ironisch: 59 procent ging zijn meetpakket afhalen met de auto’,  Huib Huyse, Hoofd onderzoeksgroep Duurzame Ontwikkeling bij Hiva

‘Het is een groep die relatief bezorgd is over klimaat-, milieu- en mobiliteitsproblemen’, zegt Huib Huyse, hoofd van de onderzoeksgroep Duurzame Ontwikkeling bij Hiva, die de bevraging begeleidde. ‘Hun motivatie om deel te nemen, is vooral nieuwsgierigheid naar de luchtkwaliteit in hun straat en bezorgdheid over de luchtkwaliteit voor hun nakomelingen. Maar 90 procent zegt ook te willen bijleren over de oorzaken en oplossingen voor luchtvervuiling. Ruim 80 procent wilde hiermee anderen bewust maken over het belang van luchtkwaliteit.’

Het bewustzijn is groot, maar dat vertaalt zich niet in de keuzes die ze maken. ‘Ze rijden vaak met de wagen’, zegt Huyse. ‘Ironisch: 59 procent ging zijn meetpakket afhalen met de auto. Deelauto’s gebruiken de CurieuzeNeuzen nagenoeg niet, net zoals de rest van de Vlamingen trouwens. Daar zit nog een enorme marge.’

Pesterijen

De burgeronderzoekers zijn deel van het probleem, maar staan open voor oplossingen. Een kleine helft ziet tolheffingen in steden zitten, net als een belasting op NO2-uitstoot of een CO2-taks. Ook de verkoop van diesel- of benzinewagens verbieden kan rekenen op de steun van 44 procent van de deelnemers. In Vlaanderen is telkens gemiddeld maar een kwart dit soort ingrepen gunstig gezind.

‘Positieve maatregelen krijgen meer steun dan taksen en verboden’, zegt Huyse. ‘Bijna twee derde vindt dat de subsidies voor elektrische wagens hoger mogen. Ruim 80 procent wil parkeren buiten de stad aangemoedigd zien. Ook telewerk ziet het gros van de deelnemers als een oplossing. En opmerkelijk: bijna negen op de tien vinden dat de investeringen in het openbaar vervoer fors opgedreven moeten worden.’

 

http://m.standaard.be/cnt/dmf20181003_03805506

Tags: