“De BAM doet gewoon haar zin”

kade rechteroever

Peter en Hilde wonen pal naast de E34 – hun huis staat links op de foto. “De bedsponde begon onlangs om 5u te daveren.” FOTO JORIS HERREGODS

Zwijndrecht 

Zwijndrechtenaars die naast E34 wonen, niet te spreken over Oosterweel-werken 

Het gemeentebestuur organiseert vandaag een infovergadering over Oosterweel. De leefbaarheid van Zwijndrecht en de gezondheid van de inwoners zijn de grootste zorgen. Peter Schmitt woont het dichtst bij de E34. “Het is hier soms om zot te worden.”
 

Peter Schmitt (50), zijn vrouw Hilde Van Puymbroeck (50) en hun twee zonen wonen nu precies twintig jaar in de Neerstraat in Zwijndrecht, in de woning die twintig meter van de expresweg E34 ligt.
 

“Ons huis is net afbetaald.” Zelf is hij de derde eigenaar van de woning die gebouwd is in de jaren veertig, toen het nog heel wat rustiger was in de polder. “Het is hier soms om zot te worden. De sleutels in de garage hangen te trillen. De bedsponde begon vanaf 5u te daveren.

Daar hebben we iets moeten tussen steken”, getuigt Schmitt.

“We hebben al verscheidene keren om een geluidsmuur gevraagd. De kostprijs van Oosterweel is ondertussen door het dak gegaan. Is er dan nog wel geld voor schermen?”

“Het is nu zomer, maar in de tuin zitten is problematisch. We moeten soms een plek uitzoeken in de tuin waar het qua decibels het draaglijkste is om te zitten. Nu is het wel zo dat je het na een tijd gewoon raakt.

Wanneer we bij vrienden zijn, zeggen we soms: ‘Oei, dat is hier stil’ ”, zegt Hilde.

Na de werken verandert er veel voor Zwijndrecht. Het bosje recht over hun deur in de Neerstraat is onteigend voor een parallelweg. “Van een infovergadering wist ik niets. Maar ik ga wel eens luisteren.”
 

Zijn echtgenote vult aan: “Ik erger me aan BAM. Bij hen is het ‘bam’, het is alleen hun visie die telt en daarbuiten is er niets.” Hilde vindt dat de lasten wel zwaar op de schouders van Zwijndrecht en Linkeroever terechtkomen. “Onze gemeente heeft te veel te slikken. Dat had wel wat beter verdeeld kunnen worden.”

De toekomst? “Op termijn ga ik verhuizen”, zegt Schmitt, die als arbeider in de haven werkt. “Zoals vrienden van ons, naar Lamswaarde (deelgemeente van Hulst, red.) of die buurt. Daar is het goed wonen.”
 

18 juni, info in administratief centrum Zwijndrecht.
 

JAN DE VRIENDT
Gazet van Antwerpen 18-06-2015 pag. 24

Gemeenteraad vraagt overkapping van E17


De gemeente wil zijn eigen 'Ringland'. Dat heeft de voltallige gemeenteraad beslist op een extra zitting naar aanleiding van het openbaar onderzoek rond de Oosterweelverbinding. In Zwijndrecht ligt de E17 nu boven het maaiveld met heel wat geluidshinder en fijn stof tot gevolg. Als BAM akkoord zou gaan, is dit historisch want dan verdwijnt eindelijk na 45 jaar de snelweg die Burcht en Zwijndrecht van elkaar scheidt.

Ringland is het land dat ontstaat door de Antwerpse ring te overkappen. Het idee wordt gedragen door verschillende actiegroepen en politieke partijen. De gemeenteraad van Zwijndrecht zal nu ook aan BAM vragen om te onderzoeken of de E17 gedeeltelijk overkapt kan worden. "De E17 loopt over een talud van zo'n vijf meter hoog en scheidt Zwijndrecht van Burcht", zegt burgemeester André Van de Vyver (Groen). "De snelweg snijdt niet alleen het dorp doormidden, maar zorgt ook voor veel fijn stof en een slechte luchtkwaliteit. We zullen niet meer discussiëren over de verschillende mogelijke tracés voor de Oosterweelverbinding. We moeten ons enkel uitspreken over het huidig voorstel. Dat is voor Zwijndrecht geen goede zaak en als ze het plan willen doorzetten, dan moet het op z'n minst ondergronds gebeuren. Als de E17 van niveau +1 naar -1 gaat, zal dit een wereld van verschil betekenen. We vragen om te bekijken of dit technisch en financieel mogelijk is."

Ter compensatie van de overkapping is Zwijndrecht bereid de op- en afrit aan de Pastoor Coplaan op te geven zodat alles wordt geconcentreerd aan de verkeerswisselaar van de Krijgsbaan. Verder vraagt Zwijndrecht om het parkeergebouw met 1.500 plaatsen op de grens met Linkeroever te schrappen. In de plaats wordt gepleit om de park & ride aan de tramterminus in Melsele uit te breiden. Tot slot wil Zwijndrecht ook nog dat de kluifrotonde op de E34 verder wordt opgeschoven naar het westen zodat de woonwijken Neerstraat en Vromenhove beter gebufferd kunnen worden. Vanavond stelt BAM de plannen zelf voor tijdens een infomoment om 20 uur in het Administratief Centrum. De tentoonstelling opent al om 19 uur. (PKM)


Het Laatste Nieuws 18-06-2015 pag. 16

Tags: