De kleine dieselauto overlijdt

kade rechteroever

strengere milieunormen doen diesel de das om 

 

Renault gaat de productie van dieselmotoren voor haar kleine modellen stopzetten. Volgens kenners is dit het begin van het einde. ‘Renault klopt als eerste een grote klinknagel in de doodskist van de kleine diesel.’

 

Renault is lang niet de enige autoconstructeur die worstelt met het dieselprobleem. VW-topman Matthias Müller gaf begin deze zomer al een eerste schot voor de boeg door zich in een interview luidop af te vragen of investeringen in diesel nog lang zullen lonen (DS 22 juni). Waarna ook de bazen van Audi en BMW publiek hun twijfels uitten.

De Franse autobouwer Renault geeft nu als eerste een duidelijk antwoord op die vraag: ‘non!’ De techniek om diesel aan de nieuwe strengere milieunormen te laten voldoen, kost volgens Renault inmiddels te veel. Onder de motorkap zitten kleine chemische fabriekjes die steeds duurder worden om te bouwen. Waardoor voor kleinere automodellen het sop de kool niet meer waard is.

Klinknagel in doodskist

Volgens het persagentschap Reuters heeft directielid Thierry Bollore van Renault daarom intern al meegedeeld dat het bedrijf wil stoppen met het inbouwen van dieselmotoren in het gros van zijn kleine modellen.

Het produceren van dieselmotoren voor de Renault Twingo zou al zijn stopgezet voor het uitbreken van het sjoemelschandaal bij Volkswagen. En nu zou de top van Renault ook overwegen om tegen 2020 geen dieselversies meer te bouwen voor de grotere Clio en Megane.

Dat is een opmerkelijke stap. Want liefst 60 procent van de auto’s die Renault vandaag bouwt, zijn diesels. Bovendien staat het Franse automerk vooral sterk in het segment van kleinere automodellen.

‘Renault slaat daarmee als eerste een serieuze klinknagel in de doodskist van de kleine diesel’, zegt Tony Verhelle van Autogids. En andere autobouwers die sterk staan in die markt zullen volgens hem wellicht volgen. ‘Ik denk bijvoorbeeld aan Fiat, die vandaag over de milieunormen van haar kleine diesels in de clinch ligt met de Duitse overheid.’

Diesel loont niet meer

Dieselmotoren produceren loont volgens Verhelle steeds minder. ‘Vooral bij de kleine modellen is het productiebudget sowieso beperkt. En door de nieuwe normen wordt de productie van dieselmotoren steeds duurder. Veel constructeurs zullen een tandje moeten bijsteken om hun wagens minder NOx te laten uitstoten. Daarbij duiken er steeds vaker ook technische problemen op. Ingenieurs fluisteren me in het oor dat vooral voor de kleine driecilinders het bouwen van marktconforme dieselmotoren bijna onmogelijk is geworden.’

Maar ook door andere evoluties staat de (kleine) diesel onder druk. Door het wegvallen van de ecobonus, het aanpassen van de fiscaliteit en de accijnzen, wordt diesel aan de pomp en bij aankoop duurder. Met als resultaat dat de vraag naar dieselwagens al enkele jaren gestaag daalt. Volgens cijfers van de Europese automobielfederatie Acea is het aandeel van dieselwagens op de Belgische markt in tien jaar tijd gezakt van 80 naar iets meer dan 53 procent.

‘Vergeet ook niet dat de goedkopere benzinewagens steeds performanter worden. Om het prijsverschil met benzine te compenseren moet je als dieselconsument steeds meer kilometers afleggen’, zegt Verhelle.

Bedrijfswagens zijn (voorlopig) nog uitzondering

Enkel op de markt van de bedrijfswagens is er vandaag nog weinig of geen erosie van de dieselwagens te bespeuren. ‘Dat is een geval apart. Bijna 99 procent van de wagens op de Belgische fleetmarkt zijn vandaag nog altijd diesels’, knikt Verhelle.

Meestal zijn dat grotere dieselwagens die veel kilometers afleggen. Maar dat is zeker niet de enige verklaring voor de enorme populariteit van dieselwagens bij bedrijven. ‘Veel heeft ook te maken met de doorverkoopwaarde die bij dat soort dieselwagens veel hoger ligt. Onder meer omdat veel van die bedrijfswagens nadien worden doorverkocht op de Oost-Europese markt.’

Maar volgens de autokenner is het slechts een kwestie van tijd vooraleer ook daar de diesels onder druk komen. ‘Je ziet nu al dat het verschil ook daar aan het vervlakken is. Door de recente ontwikkelingen is de doorverkoopwaarde van diesels aan het zakken, terwijl die van benzinewagens zachtjes stijgt.’

Bovendien zie je volgens Verhelle dat de leasemaatschappijen inspanningen leveren om hun aanbod uit te breiden. ‘Er wordt al volop geëxperimenteerd met het aanbod van hybride bedrijfswagens en ook elektrisch rijden wordt steeds interessanter. Renault geeft nu haar populaire elektrische model Zoé een batterij die dubbel zolang meegaat, zodat je er 300 kilometer mee kan rijden. Als er dan bij het bedrijf voldoende laadpalen staan, wordt ook de stap naar elektrische wagens steeds kleiner.’

Nico Tanghe
De Standaard 07-09-2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20160907_02457829

 

 

Tags: