"Dekseltjes op de Ring" versus Ringland: kiezen is verliezen

kade rechteroever

De "dekseltjes op de Ring" zijn voor de bedenker van Ringland, Peter Vermeulen, niet combineerbaar met Ringland. Ofwel kiest de regering voor het Oosterweelproject, ofwel voor Ringland. Beide opties zijn volgens hem niet mogelijk. 

BAM, wij gaan voor Ringland!

Peter Vermeulen, de bedenker van Ringland, heeft een studie bekendgemaakt over de verenigbaarheid van Oosterweel en Ringland. Daarin maakt hij duidelijk dat de regering een keuze moet maken tussen beide opties. Een combinatie is onmogelijk volgens Vermeulen.

Toch is dat eigenlijk geen verrassing. Beide alternatieven willen de verkeersstroom op de Antwerpse Ring vlotter laten verlopen, maar ze willen dat op een totaal andere manier aanpakken. Ringland wil de organisatie van verkeer op de Antwerpse Ring over een compleet andere boeg gooien. Zo zou het doorgaande en het stedelijke verkeer elk een eigen rijstrook krijgen. Oosterweel wil de huidige Ring sluiten via tunnels.

Historische vergissing

Ondanks alle lof over het Ringlandconcept, gaan de voorbereidingen van Oosterweel gewoon door. Vermeulen vreest dat de regering een combinatie van beide concepten zal eisen en maakt daarom nu al duidelijk dat hij daar niet om staat te springen. De "dekseltjes op de Ring" zijn voor hem niet voldoende en niet combineerbaar met Ringland.

De architect is bovendien niet te spreken over het tweede overkappingsonderzoek van de stad Antwerpen. Daar is Ringland op geen enkele manier bij betrokken geweest. In het onderzoek suggereert de stad dat een strategische overkapping, waarbij de tunnels in stukjes zouden worden aangelegd. Dat is volgens Vermeulen een historische vergissing. "Het concept maakt het ook voorgoed onmogelijk om iets te doen aan de slechte luchtkwaliteit en de geluidsoverlast in de ruime omgeving van de Ring", zegt Vermeulen in een opiniestuk bij Knack.

Bron: DS
Nathalie De Bisschop
Newsmonkey 24-06-2015
http://newsmonkey.be/article/47096
 

Tags: