Deurne doet dringende oproep aan AWV: "Deze kruispunten moeten veiliger"

kade rechteroever

groot gelijk districtsburgemeester Tjerk Sekeris !

Deurne - Het districtscollege van Deurne wil enkele gevaarlijke kruispunten op de Turnhoutsebaan veiliger maken, maar is misnoegd over de houding van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). “Wij worden afgerekend op verkeersongevallen op de Turnhoutsebaan, terwijl het AWV daar de touwtjes in handen heeft”, zegt districtsburgemeester Tjerk Sekeris (N-VA). 

Het Deurnese districtsbestuur is niet te spreken over de aanslepende dossiers in verband met de verkeersveiligheid op de Turnhoutsebaan. “Wij hebben geen begrip meer voor de onwil van het AWV, dat op achteloze wijze speelt met de verkeersveiligheid in ons district”, zegt districtsburgemeester Tjerk Sekeris (N-VA). 

In een collegiale brief wil het district de wensen en bekommernissen onder de aandacht brengen en de hogere ambtenaren van het AWV op de vingers tikken.

“Wij dringen al jaren aan om het kruispunt van de Turnhoutsebaan en de Hooftvunderlei veiliger te maken”, vertelt Sekeris. “Na het dodelijke ongeval met de jonge Ziggy in 2014 hebben wij het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) gevraagd of het kruispunt geschikt is om Vierkant Groen in te voeren. Dat wil zeggen dat al het gemotoriseerd verkeer rood krijgt en alle zwakke weggebruikers groen. Volgens het BIVV was dat geen geschikte oplossing, maar tegelijkertijd gaf het wel een aantal aanbevelingen die de kans op ongevallen aanzienlijk kunnen verminderen."

"Het AWV doet daar niets mee. Als er morgen nog eens een ongeval gebeurt, moeten wij ons verantwoorden, maar wij kunnen zelf niet ingrijpen. Dat is de bevoegdheid van het AWV. Er gebeurt helemaal niets. Niet in deze legislatuur, niet in de vorige.” 

Ook deze kruispunten op de Turnhoutsebaan wil het district graag aangepast zien:

Kruispunt met Gallifortlei
Het district pleit al jaren voor een zebrapad (met uitdrijfvak ‘tram’ ter hoogte van de sporen). AWV argumenteerde in het verleden dat voetgangers en fietsers dan maar 100 meter moeten omlopen. 

Kruispunt met Lundenstraat
Het district pleit al jaren om het zebrapad (dat vandaag abrupt stopt voor de tramsporen) uit te breiden met een uitdrijfvak ‘tram’ tussen de sporen. Op die plek vond vorig jaar een ongeluk plaats met twee zwaargewonde fietsers. 

Kruispunt met Ter Rivierenlaan
Dit kruispunt wordt vaak gebruikt door leerlingen van de nabije scholen op weg van en naar het provinciaal domein Rivierenhof. Als zij het eerste deel van de straat oversteken en de voetgangerslichten springen op rood, kunnen voetgangers zich nergens veilig opstellen. Zij moeten ofwel op de tramsporen ofwel op de afslagstrook staan. 

Kruispunt met Schotensesteenweg
De twee doorsteken ter hoogte van de Schotensesteenweg zorgen voor heel wat verwarring bij automobilisten. Chauffeurs die op de baan willen draaien (U- bocht), rijden soms door naar de tweede doorgang en komen dan in conflict met auto’s die vanuit de Schotensesteenweg op de Turnhoutsebaan richting Wijnegem rijden. 

Jezuïetendreef
Nu de Jezuïetendreef weer kan worden gebruikt door fietsers en voetgangers, pleit het district voor het aanbrengen van de markering ‘tram’ tussen de tramsporen op de Turnhoutsebaan ter hoogte van de Jezuïetendreef. 

Tags: