Drie keer meer fijn stof dan in 2010

kade rechteroever

Vlaanderen riskeert een eerste boete te krijgen van Europa omdat het de normen voor fijn stof niet haalt.


Op 17 plaatsen in Vlaanderen is in 2011 de Europese norm voor fijn stof overschreden. In 2010 waren dat er maar vijf. Weersomstandigheden kunnen die scherpe stijging deels verklaren, maar het blijft ongezond. Fijn stof veroorzaakt immers longproblemen.

Het dreigt ook duur te worden, want Europa kan boetes opleggen aan landen die de normen overschrijden. Zweden en Slovenië hebben er al een gekregen. Vlaanderen mag de zijne verwachten. Vlaanderen heeft weliswaar uitstel gevraagd om aan de normen voor fijn stof te voldoen, maar daarop moet het niet meer rekenen. De Europese Commissie gelooft niet dat Vlaanderen er ernstig werk van maakt om de normen binnenkort wel te halen.

Voor stikstofdioxide, een andere belangrijke vorm van luchtvervuiling, waren er in 2011 niet meer overschrijdingen van de Europese norm dan vorig jaar. Maar drie plaatsen gaan nog altijd over de norm. Ook hiervoor loopt een aanvraag tot uitstel bij Europa, volgens de Bond Beter Leefmilieu (BBL) met al even zwakke argumenten als voor het fijn stof.

Landen die de normen overschrijden, krijgen daarvoor geen boetes als ze kunnen uitleggen hoe ze zich tegen 2015 wel gegarandeerd aan de normen zullen houden. Vlaanderen hoopt dat voor elkaar te krijgen met een ambitieus luchtkwaliteitsplan, maar de BBL bereidt een dossier voor om de Europese Commissie uit te leggen hoe dat plan zal falen. ‘Bijvoorbeeld omdat Vlaanderen de dieselwagens ongemoeid laat', zegt Erik Grietens van de BBL. ‘Een belangrijke bron van fijn stof en stikstofdioxide is diesel, maar de nieuwe Vlaamse belasting op inverkeerstelling (BIV) kijkt enkel naar de koolstofemissie, wat een diesel aantrekkelijker maakt dan een benzinewagen.'

Grietens wil de Vlaamse overheid niet per se een boete laten opleggen. ‘We willen gewoon betere maatregelen tegen luchtvervuiling.' In januari hoopt hij het Vlaams Parlement ervan te overtuigen de nieuwe BIV aan te passen om ook vervuilende dieselmotoren voor hun uitstoot te laten opdraaien.

Voor Brussel, dat met gelijkaardige overschrijdingen kampt, is er zelfs al een brief naar Europa vertrokken, opgesteld door de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (Bral). ‘Brussel had niet eens een luchtkwaliteitsplan ingestuurd, wel een gedateerd mobiliteitsplan', zegt Grietens.

Wouter Woussen
De Standaard 27-12-2011
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=B53K3LGI

 

 

 

Drie keer meer fijn stof dan in 2010

Vlaanderen riskeert een eerste boete te krijgen van Europa omdat het de normen voor fijn stof niet haalt. Op 17 plaatsen in Vlaanderen is in 2011 de Europese norm voor fijn stof overschreden. In 2010 waren dat er maar vijf. Weersomstandigheden kunnen die scherpe stijging deels verklaren. Dat schrijven de Coreliokranten.
 
Fijn stof veroorzaakt longproblemen. Het dreigt ook duur te worden, want Europa kan boetes opleggen aan landen die de normen overschrijden. Zweden en Slovenië hebben er al een gekregen. Vlaanderen mag de zijne verwachten. Vlaanderen heeft weliswaar uitstel gevraagd om aan de normen voor fijn stof te voldoen, maar daarop moet het niet meer rekenen. De Europese Commissie gelooft niet dat Vlaanderen er ernstig werk van maakt om de normen binnenkort wel te halen, schrijft De Standaard.
 
Voor stikstofdioxide waren er in 2011 niet meer overschrijdingen van de Europese norm dan vorig jaar. Maar drie plaatsen gaan nog altijd over de norm. Ook hiervoor loopt eenaanvraag tot uitstel bij Europa.
(belga/sps)
Het Laatste Nieuws 27-12-2011
http://www.hln.be/hln/nl/2764/milieu/article/detail/1368929/2011/12/27/Drie-keer-meer-fijn-stof-dan-in-2010.dhtml

Tags: