Een autoloze stad is stinkend rijk!

kade rechteroever

‘Fietsen is goed voor het milieu’, dat leek ons een leuke startzin voor dit artikel, al spreekt Antwerpenize.be eigenlijk bijna nooit over de ecologische voordelen van fietsen. Fietsen is verder natuurlijk ook gezond, zorgt voor minder werkverlet, ziektekosten, geluidsoverlast en vervuiling. Maar sinds vandaag hebben we er een fiets-argument bij gekregen dat zelfs de grootste anti-geitenwollensok kan overtuigen. We hebben namelijk ontdekt dat fietsen een stad stinkend rijk kan maken. Per 10.000 auto’s minder zou er elk jaar 50 miljoen euro meer in de stad kunnen ‘blijven hangen’. Dat is gelijk aan het budget van 50 jaar Antwerpse burgerbegroting. 

Als we het rekenwerk van VAB mogen geloven, dan kostte een auto met een aankoopprijs van € 20.000,- in 2015 ongeveer € 5148,- per jaar aan afschrijving en kosten allerhande. Twintigduizend euro is in auto-termen een normaal bedrag. Consumentenonderzoek van Febiac geeft ook aan dat er in 2015 40.000 BMW’s, 3.000 Porsches en 68 Bentleys zijn ingeschreven. Fantastische cijfers waar het afnemenende aantal personeelsleden dat werkzaam is in de automobielsector in België alleen maar trots op kan zijn.

Personenwagens zorgen voor gigantische inkomsten door taksen en accijnzen op brandstof van onze overheid. Maar wat krijgt een stad als Antwerpen daar dan voor terug, behalve een PM2,5 (fijn stof) die dit jaar al 3 keer boven de 150 p/m piekte, terwijl de WHO een “aanvaardbare” norm van 45 hanteert?

image

Studies van de American Automobile Association beweren dat van elke gespendeerde dollar uitgegeven aan personenwagens slechts 17% lokaal blijft en de overige 83% wegstroomt naar grote internationale groepen (financiering, marketing, productie, logistiek en brandstof). Deze Amerikaanse studie zomaar transponeren naar onze stad is misschien wat kort door de bocht, maar het kan ons wel aan het denken zetten.

Stel dat we in Antwerpen het autobezit met 10.000 wagens kunnen laten afnemen, dan zal dat er voor zorgen dat lokale bandencentrales, benzinepomphouders en concessiehouders samen € 8.751.600,- minder inkomsten zouden hebben. Maar dat zorgt er ook voor dat er jaarlijks € 51.480.000,- meer in de portefeuilles verdeeld zit bij 10.000 Antwerpenaren. Een bedrag dat die inwoners lokaal kunnen uitgeven en die bovendien niet meer met de auto naar Breda of Maasmechelen zullen rijden voor een goedkoop paar schoenen.
Volgens ons staat dit fietsargument als een dijk. Fietsen maakt een stad rijk! Als klap op de vuurpijl halen we bovendien die ambiteuze 50/50 modal split en zijn autofiles voltooid verleden tijd.

image

 

Antwerpenize - 06-06-2017
http://antwerpenize.be/post/161498033806/een-autoloze-stad-is-stinkend-rijk

Tags: