Egis Airport (luchthaven Deurne) wie, wat en hoe geluidsoverlast melden?

kade rechteroever

brief van de dag 

Geachte, 


Zoals op de website van ademloos al regelmatig beschreven, staan er op de luchthaven van Deurne heel wat dingen te gebeuren die een ongelofelijke impact zullen hebben. Heel veel mensen weten gewoon niet wat er precies veranderd is. Velen ondervinden hinder van de toegenomen vluchten maar weten niet bij wie ze terecht kunnen om dit te melden.
Het is daarom dat ik dit stuk heb geschreven. Het begint met een korte introductie over de precieze veranderingen van de uitbating van de luchthaven. Nadien worden de contactgegevens voor het melden van overlast gegeven.
Ook de precieze configuratie van de toestellen van Jetairfly [1] is nu bekend zodat we eindelijk weten hoeveel passagiers hun toestellen kunnen vervoeren. Er worden vaak foute aantallen gebruikt.
Zou het mogelijk zijn deze informatie op de site van ademloos te plaatsen zodat een ruim publiek deze informatie kan lezen en weet waar het terecht kan met klachten? Dank!

M.V.L.

Egis Airport (luchthaven Deurne) wie, wat en hoe geluidsoverlast melden?


Introductie: wat is er precies veranderd?


Sinds enige tijd wordt de luchthaven van Deurne uitgebaat door het Franse privé bedrijf Egis Partners. Het bedrijf zorgt voor de commerciële uitbating van de luchthaven. Het Vlaams Gewest blijft met het departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) de verdere ontwikkeling en het onderhoud van de infrastructuur van de luchthaven bekostigen. Voor de uitbating van de luchthaven wordt er nu gebruik gemaakt van zogenaamde  LEM (Luchthaven Exploitatie Maatschappij =Egis)/LOM (Luchthaven Ontwikkelings Maatschappij = Vlaams Gewest) structuur.


Een van de eerste acties van Egis was het aantrekken van Jetairfly dat vanaf half april 2015 met Embrear ERJ-190 toestellen begon te vliegen. Deze toestellen bieden plaats aan 112 personen [1] en wegen -afhankelijk van de configuratie- zonder passagiers, bagage of fuel rond de 28 ton (28.000 kg) [2]! Vanzelfsprekend veroorzaken deze toestellen erg veel geluidsoverlast.
Het valt te verwachten dat de overlast in de toekomst alleen nog maar zal toenemen omdat Marcel Buelens  de CEO van de LEM Antwerpen in de pers spreekt dat Egis op een verdere toename tot 600.000 passagiers per jaar mikt [3]. Tussen de lijnen door valt op te maken dat dit slechts een initieel streefcijfer is. De echte doelen liggen véél hoger waarbij in de vakpers cijfers van 2 miljoen passagiers per jaar in de mond worden genomen [4]. De logica van Egis laat zich makkelijk samenvatten: hoe meer vluchten en passagiers hoe meer er te verdienen is. De overlast is voor anderen.
In de maand mei 2015 alleen al was er bijna een verdubbeling van het aantal passagiers op de luchthaven in vergelijking met een jaar voordien [5]. Op termijn zou de luchthavenuitbater ook de vetrekterminal willen uitbreiden omdat deze momenteel ‘maar’ een capaciteit van 300.000 passagiers heeft.

 


Waar geluidsoverlast melden?


Het toenemend vliegverkeer zorgt voor een toename van de geluidsoverlast. Iedereen die hiervan hinder ondervindt, kan deze melden. Het is belangrijk de toegenomen geluidsoverlast te melden omdat de Vlaamse overheid het gebrek aan klachten ziet als een stilzwijgende goedkeuring. De overheid hanteert het principe dat zwijgen toestemmen is.
Enkel door de toegenomen geluidsoverlast te melden wordt de Vlaamse Overheid met haar neus op de feiten gedrukt.


Op de website van de luchthaven is er geen informatie te vinden over wie er gecontacteerd moet worden bij klachten over geluidshinder. Klachten kunnen ingediend worden bij antwerpairport@vlaanderen.be.
telefoon: 03/285.65.11


Vraag bij het indienen van  een klacht ook om terugkoppeling. Laat dus weten dat je een mail of brief terug verwacht van de Vlaamse overheid zodat je duidelijk weet dat je klacht in behandeling is genomen.
Naast een specifieke klacht over één vlucht, is het indienen een algemene klacht over de recent toegenomen geluidsoverlast ook mogelijk.
Tot slot: laat ook niet na om politici in de gemeenteraad/-bestuur of de districtsraad/-bestuur te laten weten dat u de geluidsoverlast niet langer pikt. Het is tenslotte de politiek die voor Egis gekozen heeft!

 


[voor elke claim is een link voorzien]:


[1] http://bocaviation.com/en/press-releases/2013/2/boc-aviation-delivers-first-embraer-190-aircraft-to-jetairfly
[2] http://www.flugzeuginfo.net/acdata_php/acdata_emb190_en.php
[3] http://www.gva.be/cnt/blssl_01421511/topman-luchthaven-600-000-passagiers-in-deurne-graag
[4] http://www.ademloos.be/nieuws/2000000-passagiers-voor-luchthaven-deurne en http://www.atwonline.com/airports-routes/antwerp-airport-renovation-start-year
[5] http://www.gva.be/cnt/blsde_01710268/antwerpse-luchthaven-verdubbelt-bijna-passagiersaantal-in-mei

Tags: