Elke dag 50 busritten geschrapt in Antwerpen

kade rechteroever

Veel informatieborden maar weinig informatie op de Rooseveltplaats. 

 

Vervoersmaatschappij De Lijn kampt in de provincie Antwerpen met een acuut tekort aan buschauffeurs. De reizigers voelen de gevolgen. 

 

Een piek in het aantal langdurig zieken en een grote uitstroom van buschauffeurs die met pensioen gaan: die combinatie ligt aan de basis van een prangend personeelstekort bij De Lijn in Antwerpen. De gevolgen daarvan sparen de reiziger niet: in de maand december werden per dag gemiddeld 52 geplande ritten niet gereden. Voor de hele maand gaat het om 1.624 ritten, op een totaal van goed 214.000 geplande ritten.

‘Wij beseffen dat je aan statistiek geen boodschap hebt, wanneer precies jouw bus geannuleerd is’, zegt Sonja Loos van De Lijn. De reizigers bevestigen dat, velen reageren verbolgen (zie hiernaast). Vooral de totale afwezigheid van communicatie door De Lijn stoot tegen de borst: informatieborden zijn buiten werking, de mobiele app noch de website geeft enige informatie over welke bussen nooit zullen opdagen.

Geen excuus

De Lijn erkent dat ze nog heel wat werk heeft op het gebied van communicatie. Intussen staat de maatschappij voor andere, grote uitdagingen: er moeten opnieuw enkele miljoenen bespaard worden en de aanleg van de Oosterweelverbinding belooft een verhoogde druk op het openbaarvervoersnet (zie inzet).

En er is dus het persooneelstekort. In 2017 moet De Lijn op zoek naar 400 chauffeurs. Niet eenvoudig, zegt Loos. ‘Chauffeur is een knelpuntberoep: niet alleen bij ons, maar bijvoorbeeld ook in de transportsector. Je kunt niet zomaar eender wie achter het stuur van een bus zetten. Onze chauffeurs moeten bepaalde vaardigheden bezitten.’

Reizigersorganisatie TreinTramBus erkent dat – ‘zeker gezien de grote concurrentie van de haven in Antwerpen’ – maar begrijpt niet dat De Lijn zo laat in actie is geschoten. ‘Als een groot deel van het personeel de pensioengerechtigde leeftijd bereikt, dan weet het bedrijf dat toch ruim op voorhand? Zoiets gebeurt niet van vandaag op morgen’, zegt woordvoerder Jan Vanseveren.

West-Vlaanderen

Bovendien, zegt TreinTramBus, is een tijdelijk tekort aan chauffeurs geen geldig excuus om zomaar ritten te schrappen. ‘In West-Vlaanderen laat De Lijn in de drukste periode van het jaar onderhoudspersoneel uit de werkplaatsen met de tram rijden, weliswaar na een korte opleiding’, zegt Vanseeveren. ‘Die flexibiliteit moet ook in Antwerpen mogelijk zijn.’

 

Wat als Oosterweel ooit van start gaat?

Om een verkeersinfarct in en rond Antwerpen te vermijden als de werken voor de Oosterweelverbinding van start gaan, is een verkeersreductie nodig van meer dan 30.000 voertuigen tijdens de avondspits (DS 11 januari).

‘Het potentieel voor openbaar vervoer en fiets is groot’, concludeerde een rapport van de Vlaamse regering. 37.000 mensen zouden aangezet kunnen worden om de wagen thuis te laten.

Absolute voorwaarde is wel ‘dat de nodige openbaar­vervoercapaciteit daarvoor beschikbaar is’. Ook De Lijn neemt daarom ‘Minder ­Hinder’-maatregelen: de gefaseerde ingebruikname van tramlijn Brabo2, de opening van een reeks Park+Ride-parkings nabij belangrijke tramhaltes, infrastructurele aanpassingen op een vijftal locaties, en de ingebruikname van de grote-capaciteit-trams.

‘Door die laatste maatregel kunnen we tot 3.500 extra plaatsen aanbieden tijdens de spits, zonder dat daarvoor bijkomende chauffeurs nodig zijn’, aldus De Lijn.

Jef Poppelmonde
De standaard 13-01-2017
 

 

 

Tags: