‘Extra asfalt is niet altijd een oplossing’

kade rechteroever

een goed idee 

Nederland betaalt automobilisten om uit de file weg te blijven 

 

Betaald worden in aankoopbonnen als u niet meer in de ochtendspits rijdt? Het kan vlak over de grens in Nederland. Al 1.800 noorderburen hebben zich aangemeld voor een experiment dat maandag van start ging op de A2 tussen Nederweert en Eindhoven. Ze verdienen tot vier euro per dag als ze de ochtendfile vermijden.

 

 

Op de A2, die Noord-Brabant en Limburg verbindt, staat het verkeer tussen Weert en Eindhoven al jaren stil tijdens de ochtendspits. Rijkswaterstaat (het Nederlandse ministerie van infrastructuur) wil er de verkeersdruk verminderen door automobilisten die wegblijven uit de spits te belonen met punten. Met die punten kunnen ze dan museumkaarten of waardebonnen voor Mediamarkt of Bol.com verdienen. Het hele project kost 1 miljoen euro.

700 auto’s minder is het doel

'Tijdens het piekmoment is de capaciteit van de A2 onvoldoende om het verkeer goed te laten doorstromen', zegt Noortje van Schijndel van Rijkswaterstaat. ‘Daardoor ontstaat er tussen 6.30 en 9.15 uur bijna dagelijks een file. Extra asfalt is niet altijd een oplossing.’

‘Met dit project willen we dagelijks 700 automobilisten tijdelijk uit het verkeer halen. Uit eerdere proefprojecten blijkt dat veel mensen zo een nieuwe gewoonte kweken. Niet iedereen die in de file staat, moet er ook daadwerkelijk in zitten. Voor veel kantoorjobs is het perfect mogelijk om eerst thuis in te loggen en pas later het verkeer in te duiken.’

In november en december hield Rijkswaterstaat een verkeersonderzoek op de A2. Alle automobilisten die minstens een keer per week geregistreerd werden via nummerplaatherkenning, kregen een brief in de bus om zich aan te melden voor het project.

‘Deelnemers downloaden een app waarmee ze hun ‘filemijdgedrag’ en beloningspunten kunnen bijhouden. Slimme camera’s controleren of ze zich aan de regels houden. Er wordt ondertussen een onderzoek gevoerd dat maatregelen op lange termijn moet aanreiken.’ Mensen met een buitenlandse nummerplaat kunnen zich overigens niet registreren.

Het werd al onderzocht trouwens

Tussen 2008 en 2012 experimenteerde Nederland al met een dergelijk beloningssysteem in vijf drukke regio’s. Uit onderzoek blijkt dat deelnemers tussen de 16 en 60 procent van de fileritten vermeden.

Het Tijdschrift voor Vervoerswetenschappen kwam tot de conclusie dat automobilisten buiten de spitsuren gingen rijden, vaker bleven thuiswerken of een alternatieve route kozen. Een alternatief vervoersmiddel was het minst populair. De onderzoekers stelden ook vast dat de deelnemers dat gedrag bleven handhaven na het experiment, als ze het ten minste vier maanden hadden volgehouden.

 

‘Bestraffen werkt beter dan belonen’


‘Er rijden inderdaad veel bestuurders tijdens de spitsuren die daar niet hoeven te zijn. Maar hier wil men belonen in plaats van bestraffen om mensen uit het verkeer weg te houden’, zegt verkeersdeskundige Willy Miermans.
‘Zodra het experiment voorbij is, keren die automobilisten terug naar hun oude gewoonten. Of ze vertrekken vroeger de file in en rekken die zo nog uit. Als je rekeningrijden invoert of een tol heft, dan raak je iedereen en verdien je geld in plaats van 1 miljoen euro uit te geven. En je verhoogt de efficiëntie op filegevoelige plekken.’
‘Maar Nederland doet tenminste iets. Wij doen niets. Of foute dingen. Kijk naar Antwerpen en de Oosterweel. Ze willen daar 30.000 voertuigen weg uit de avondspits tijdens de werken en daarvoor zijn maatregelen nodig. Dat is de omgekeerde wereld. Neem eerst die maatregelen - zoals randparkings, beter openbaar vervoer en tolheffing - en kijk daarna of je nog wel een Oosterweelverbinding nodig hebt.’
 
Mark VAN LUYK
de standaard 11-01-2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170111_02668489

Tags: