Extra park-and-rides en treinen moeten zware hinder Oosterweel beperken

kade rechteroever

 

Volgens de mobiliteitsclub VAB liggen de huidige en geplande park-and-rides te dicht bij de toekomstige werfzone van de Oosterweelverbinding. Mobiliteitsexperts treden dit bij, maar zien vooral een oplossing in de trein.

 

VAB peilde via de Oosterweelbarometer bij 2.410 automobilisten naar hun inschatting van de verkeershinder door de werken aan de Oosterweelverbinding. Daaruit blijkt dat drie op de tien chauffeurs de wagen best wil inruilen voor een ander vervoersmiddel. Een efficiënt openbaar vervoer speelt in die beslissing een cruciale rol. Alleen zou een deel van de huidige park-and-rides te dicht bij de stad liggen en door de te verwachten verkeershinder onvoldoende vlot bereikbaar zijn. Volgens VAB moeten er dus meer park-and-rides verder van de stad komen.

In en rond Antwerpen zijn er veertien park-and-rides waar pendelaars hun wagen kunnen achterlaten om over te stappen op bus of tram. De parkings op Linkeroever, Keizershoek in Merksem en Luchtbal zijn voorbeelden van park-and-rides die te dicht bij de stad liggen. “Je moet een park-and-ride aanleggen in het gebied vóór de files”, zegt mobiliteitsdeskundige Dirk Lauwers. “Melsele, waar de terminus van tram 3 ligt, is bijvoorbeeld een goede locatie. De aanleg van een parking op de Havanasite in de wijk Luchtbal is goed voor de directe omgeving, maar zal geen oplossing zijn voor de pendelaars die van verder komen. Je hebt eigenlijk een tweede gordel van park-and-rides nodig buiten de stad.”

Parkeergebouwen

De Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) plant een uitbreiding van de bestaande park-and-rides met parkeergebouwen. Het eerste gebouw zou rond 2020 in gebruik worden genomen in de buurt van de voetbalvelden Turk Sport aan de Blancefloerlaan op Linkeroever. Het parkeergebouw heeft een capaciteit van 1.500 wagens en 150 fietsen. Er is plek voor deelfietsen en -auto’s. Aan de Havanasite komt een parkeergebouw met een capaciteit van ongeveer 1.800 wagens. Aan Keizershoek in Merksem komt een gebouw met 690 parkeerplaatsen. In Wommelgem wordt de parking gelijkvloers uitgebreid met 430 parkeerplaatsen.

“We leggen ook tijdelijke park-and-rides of park-and-bikes aan”, zegt BAM-woordvoerder Tim Van der Schoot. “Bij een park-and-bike laten mensen hun wagen achter om met de fiets verder te rijden. Op de middenberm tussen de op- en afrit Linkeroever aan de redactie van Gazet van Antwerpen komt een tijdelijke parking voor tweehonderd wagens. Die zal in de lente klaar zijn. Ik begrijp de opmerking van VAB dat er park-and-rides moeten komen verder van de stad, maar dat heeft alleen zin als je daar ook efficiënt openbaar vervoer kunt aanbieden.”

Binnen het Vlaams Routeplan 2030 wordt nog wel gekeken naar extra park-and-rides. “Vooral in de Antwerpse zuidrand gaan we kijken naar mogelijkheden”, zegt Van der Schoot.

Onderbenutte spoorwegen

Dirk Wiesé van de belangenorganisatie TreinTramBus (TTB) ziet eerder een oplossing in de momenteel onderbenutte spoorwegen. “Het is berekend dat dertigduizend wagens van de baan kunnen worden gehaald door het efficiënt gebruiken van de spoorweginfrastructuur”, zegt Wiesé. “Met de trein kun je echt het verschil maken. De sporen en de stations zijn er al. NMBS moet inzetten op stoptreinen. De frequentie is recent verhoogd naar twee treinen per uur op de lijn tussen Essen, Antwerpen-Centraal en Puurs. Dat is goed voor de daluren, maar nog ruim onvoldoende tijdens de spitsuren. Dan zou er om het kwartier een trein moeten zijn.”

Ook Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) ziet winst in het voorstadsnet van de NMBS. “Zo is de capaciteit tijdens de spits nog niet volledig benut”, zegt Kennis. “De NMBS bekijkt ook of het aantal parkeerplaatsen aan de stations kan worden uitgebreid.”

Volgens NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman is die capaciteit de afgelopen jaren al fors uitgebreid, met tijdens de ochtend- en avondspits drie extra piekuurtreinen tussen Antwerpen-Centraal en Noorderkempen. Deze treinen stoppen ook in station Luchtbal. Met de uitbreiding van het treinaanbod in december 2017 lag de focus op de voorstedelijke netten. Dat zorgde ook voor een betere aansluiting op bus en tram.

Bekijk onderstaand kaartje hier in groot formaat.

Extra park-and-rides en treinen  moeten zware hinder Oosterweel beperken

 

Premetro zit tijdens spitsuren aan maximaal aantal trams

Met de werken aan de Oosterweelverbinding breidt De Lijn in Antwerpen volop de tramcapaciteit uit. Dat heeft zelfs als gevolg dat de premetro aan de limiet zit van het aantal trams tijdens de spits.

“We testen momenteel een gekoppelde Hermelijntram”, zegt De Lijn-woordvoerder Tom Van De Vreken. “Die biedt plaats aan 350 mensen. Met een tram om de twee minuten zit die dan in de spits aan zijn limiet. In het premetrostation Groenplaats passeren op een schooldag tussen 7 en 9u zestig trams.”

De laatste vijf van veertien nieuwe Albatros-trams, met 250 zit- en staanplaatsen, worden de komende weken geleverd. “In vergelijking met 2014 zal het aantal plaatsen stijgen met ongeveer 11.400 of bijna 50%”, zegt Van De Vreken. “Het aantal trams stijgt met 22%. Dat zijn 45 extra trams met grote capaciteit.”

Tram 7 wordt verlengd naar park-and-ride Luchtbal en rijdt in een latere fase over de Italiëlei. Dit moet zorgen voor een snelle verbinding vanuit het noorden. In het contract voor 146 nieuwe trams bij het Spaanse bedrijf CAF zijn 66 lagevloertrams voor Antwerpen. Zo’n tram telt 180 plaatsen, waarvan 54 zitplaatsen. De lengte is vergelijkbaar met een Hermelijntram of korte Albatros. Wanneer de nieuwe trams juist door Antwerpen zullen rijden, ligt nog niet vast.

Sacha Van Wiele

 

Gazet van Antwerpen, 2018-01-03

http://m.gva.be/cnt/dmf20180102_03277379/extra-park-and-rides-en-treinen...

Tags: