Fijn stof zorgt voor beroering in Waaigat Zwijndrecht

kade rechteroever

De infoavond in 't Waaigat rond mobiliteit en gezondheid trok donderdag veel volk.
Professor Dirk Avonts gaf een uiteenzetting over de gevaren van fijn stof die velen deed schrikken.


De organisatie van de info- en debatavond lag in handen van Ademloos 2070. Professor Dirk Avonts (Universiteit Gent) en Manu Claeys (stRaten-generaal) waren de gastsprekers van dienst.

In zijn uiteenzetting schetste Avonts de medische gevolgen van een leven langs een drukke verkeersader.

 

 

 

Verhoogde sterftecijfers

Fijn stof, en voornamelijk het fijnste fijn stof, is de grote boosdoener.
Uit onderzoek blijkt dat in een perimeter van honderd meter rond een drukke verkeersweg, de totale sterfte met maar liefst achttien procent toeneemt. De kans op hart- en longsterfte zou verdubbelen. Het sterftecijfer loopt samen met het aantal voertuigen per 24u en het percentage vrachtwagens.

 

"Wie op driehonderd meter afstand woont, heeft een verhoogde kans op hartaandoeningen, kanker en hersenbloeding. Tot op vijfhonderd meter is er een verhoogd risico op slaapverstoring, depressieve klachten, bloeddrukverhoging en afwijkingen van de longfuncties. Tot op anderhalve kilometer kan het fijn stof invloed hebben op de ontwikkeling van de longen van kinderen en een versnelde cognitieve achteruitgang bij ouderen veroorzaken", zegt Avonts.

De concentratie, de blootstellingsduur en de actuele gezondheid bepalen de invloed die het fijn stof heeft op het lichaam. Ook het lawaai dat een snelweg veroorzaakt heeft een impact. Kinderen zouden meer problemen kennen bij het leren lezen en bij volwassenen zou het zorgen voor een verhoogde angst, een toename van het gebruik van kalmeermiddelen en een stijging van de bloeddruk indien de zestig decibel overschreden worden.

"Wat je zelf kan ondernemen om de invloed te beperken is bij het slapen oordopjes gebruiken en de ramen sluiten. De overheid daarentegen kan wel iets doen door bijvoorbeeld het verkeer 's nachts trager te laten rijden en de Liefkenshoektunnel gratis te maken. Dat zou een onmiddellijke impact hebben."

 

 

 

Steven Tindemans
Gazet van Antwerpen 21-4-2012 pag. 24
 

Tags: