“Geen op- en afritten op A102”

kade rechteroever

De A102 tussen Ekeren en Wommelgem kan er volgens Red De Voorkempen alleen komen in een geboorde tunnel en zonder een op- en afrittencomplex aan de Houtlaan of Bisschoppenhoflaan. Het actiecomité schuift een ondertunneling van de Houtlaan en Autolei naar voor als alternatief.

Op de dag van het derde Ringlandfestival, was Antwerps Mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA) te gast bij de groene jongens van Red De Voorkempen. Ze bleken het over veel eens, onder meer over de zin van het GruunRant-project om randstedelijke groengebieden te versterken en te verbinden. Maar in tegenstelling tot Paul Staes en Jef Rombouts, is Koen Kennis bevreesd dat stedelijke invalswegen zoals de Bisschoppenhoflaan te veel sluipverkeer zullen blijven aantrekken wanneer de A102 voorbij de ondergrondse kruising van het Albertkanaal geen op- en afrit krijgt aan de Bisschoppenhoflaan, of wat verder aan de Houtlaan in Wijnegem.
“Wij denken dat het net andersom zal zijn”, aldus Schotenaar Jef Rombouts, die zich al twintig jaar vastbijt in de Antwerpse mobiliteitsdossiers. “Er zal net meer sluipverkeer afkomen op de regionale ¬¬¬assen. Zeker aan de Bisschoppenhoflaan is een op- en afrittencomplex uit den boze omdat dit technisch zou impliceren dat de A102 niet via een boortunnel kan aangelegd worden. Een zogenaamde cut and cover-techniek zou tot het kappen leiden van honderden eeuwenoude bomen op groendomeinen als Calixberg, Borgeind en het gemeentepark van Schoten.”

Red De Voorkempen is er niet van overtuigd dat de A102 de Antwerpse Ring significant zal ontlasten van vrachtverkeer. “Studies die de haven zelf besteld heeft, wijzen uit dat slechts 4,6% van het vrachtverkeer in de regio havengerelateerd is. Een andere studie heeft aangetoond dat wanneer de A102 er zal liggen, slechts 1.650 voertuigen per uur die zullen gebruiken om vanaf Wommelgem, komend uit het oosten, noordwaarts af te takken. Dat is minder dan één rijstrook!”, wil Jef Rombouts aantonen dat de A102 niet de missing link is voor minder files.
Rombouts komt op de proppen met een nieuw alternatief. “Als de vertunneling van de R11 (Krijgsbaan) er niet komt - en daar ziet het steeds meer naar uit - dan heeft ook de A102 veel minder zin. Het lijkt ons dan beter om onder de Houtlaan en Autolei een nauwelijks 2 km lange tunnel te leggen voor het vrachtverkeer, van even voorbij het kruispunt met de Merksemsebaan tot de rotonde van Wommelgem, daarbij de Turnhoutsebaan en August Van de Wielei ondergronds kruisend. Die tunnel zal heel wat andere wegen in die omgeving ontlasten van zwaar verkeer en het groen in de omgeving sparen.”

Keizershoek

Koen Kennis gaf op het debat ook meer toelichting bij de uitbreiding van de Park & Ride Keizershoek aan de terminus van tramlijn 3 langs de Bredabaan. “Daarover circuleerden de meeste waanzinnige schetsen, maar wees gerust: het wordt geen gigantische toren. Het nieuwe parkeergebouw wordt maximaal vier verdiepingen hoog en zal plaats bieden aan 700 bijkomende plaatsen. Het zal er dankzij een betonstructuur op houten balken mooi uitzien en wordt binnenin heel licht. Parkeren zal er betalend zijn, waarbij in de prijs meteen een tramticket vervat zal zitten.”


jan auman
Gazet van Antwerpen 27-06-2016 pag. 20
http://www.gva.be/cnt/dmf20160627_02358633/red-de-voorkempen-geen-op-en-afritten-op-a102

Tags: