Gegoochel met cijfers rond Liefkenshoek

kade rechteroever

Eén jaar voor de verkiezingen klinkt plots de roep om de tol aan de Liefkenshoektunnel af te schaffen. Maar is dat wel een goed idee?
Waarover gaat het?


Federaal staatssecretaris (en Antwerps lijsttrekker) Philippe De Backer (Open Vld) schaart zich plotseling achter de oproep van het burgerplatform Liefkenshoektolvrij, dat - zoals de naam doet vermoeden - de tol in de tunnel wil schrappen. Volgens het burgerplatform is de economische schade door de files nu oneindig veel groter dan de 77 miljoen euro tolinkomsten die de tunnel zouden opbrengen.


Wat levert de Liefkenshoektunnel op?
Het gaat niet om de geciteerde 77 miljoen euro inkomsten vorig jaar, maar om heel wat minder. De inkomsten van de NV Tunnel Liefkenshoek (TLH) stegen vorig jaar naar zowat 62,7 miljoen euro. Plus 1 miljoen euro 'schaduwtol' die Vlaanderen moet betalen voor de uren dat de tunnel tolvrij werd gemaakt. Het cijfer van 77 miljoen euro komt allicht verwarrend uit het jaarbudget voor Oosterweel.
Wat gebeurt er met dat geld?
“Dat geld heeft een bestemming én de tunnel is niet schuldenvrij”, zeggen verschillende bronnen. De eigenlijke bouw van de tunnel (325 miljoen euro) is afbetaald, maar de concessie-uitbreiding van 2009 naar 2034 niet. Vlaanderen moet van Europa tol heffen omdat de bouw gefinancierd werd via een privaat-publieke samenwerking (pps). Vlaanderen betaalt nu jaarlijks vaste schijven af van 38,7 miljoen euro plus een vaste rente van 16 miljoen euro plus een dalende rente van nu 8,8 miljoen euro. Daarnaast zijn er de lonen van de 35 werknemers (3,5 miljoen euro), exclusief de courante investeringen in het tunnelonderhoud (3 miljoen euro) en een dividend van zowat 28 miljoen euro aan de eigenaar, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). Een goeie 19 miljoen euro komt terecht in de algemene begroting van Vlaanderen.
Maar de tunnel wordt nu toch amper gebruikt?
Volgens het burgerplatform is er nog genoeg ruimte om de Liefkenshoektunnel beter te gebruiken, aangezien slechts 53% van de capaciteit zou benut worden. Maar is dat wel zo? De totale trafiek in 2016 bedroeg 9,25 miljoen passages: 5,72 miljoen personenwagens en 3,53 miljoen vrachtwagens. Het cijfer van 53% capaciteit is het gemiddelde cijfer, met de daluren erbij. Maar tijdens piekuren wordt de maximale capaciteit volgens experten wél benaderd. Het maximum van 40.000 voertuigen per dag wordt op sommige piekdagen al bijna bereikt, met topdagen van 37.000 voertuigen.


Paul Verbraeken
Gazet van Antwerpen 31-01-2017 pag. 16

Tags: