Gekibbel over breedte van kanaaltunnels Oosterweel

kade rechteroever

 

Het is geen uitgemaakte zaak hoeveel rijstroken de vier kanaaltunnels van de Oosterweelverbinding zullen tellen. Bart De Wever (N-VA) wil twee rijstroken voor elke rijrichting, de actiegroepen gaan voor één rijstrook. “We geraken er wel uit”, denkt Manu Claeys (stRaten-generaal).

 

De vraag over de breedte van de kanaaltunnels - die het Oosterweelknooppunt moeten verbinden met de Ring - was een thema op het lijsttrekkersdebat van de Kamer van Koophandel. Voor Bart De Wever is het duidelijk: “We hebben in het Toekomstverbond afgesproken dat we twee rijstroken naar het zuiden en naar het noorden voorzien.” Manu Claeys schrikt. “De Wever spreekt voor zijn beurt. Er is overeengekomen om de ‘Oosterweel Light’ te onderzoeken in een milieueffectrapport (MER). Volgens de berekeningen volstaan één rijstrook én een calamiteitenstrook per richting in de kanaaltunnels. Maar: je hebt nog andere kwesties, zoals de tunnelveiligheid. Het kan altijd dat we landen op twee rijstroken in de ene of de andere richting.”

Toekomstverbond

Hij raakt daarmee een gevoelig punt: zit er wel vaart in het Toekomstverbond? “Het gaat te traag”, erkent Peter Vermeulen (Ringland). “En bij sommigen zwakt het geloof af. Maar goed, alle opties worden onderzocht in de MER-studie. Wij willen twee rijstroken in de zuidelijke kanaaltunnel en één in de noordelijke.”

Een ‘slankere’ uitvoering van de kanaaltunnels spaart aan het Noordkasteel meer natuur. Maar het maakt de aanleg van het radicaal haventracé (de A102 vanaf Wommelgem naar Ekeren, met een extra Tijsmanstunnel op de R2) noodzakelijk. Alleen, de bouw van de A102 zal pas starten als de Oosterweelverbinding klaar is, in 2025. “Niet erg”, zegt Claeys. “Delen van het haventracé zullen al verbeterd zijn. De modal shift is dan zeven jaar bezig.”

Gouverneur Cathy Berx zit eind oktober een eerste werkbank voor de A102 voor.

(PHT)

 

Het Laatste Nieuws, 2018-09-22, pag.44

https://www.hln.be/regio/antwerpen/gekibbel-over-breedte-van-kanaaltunne...

 

Tags: