Hoeveel kilo’s dioxide moet Deurne nog slikken?

kade rechteroever

Als je de wagens optelt die over de Ring langsheen Deurne en over de E34/313 doorheen Deurne denderen, kom je op ongeveer 260.000 stuks per dag. 260.000 stuks! Per dag!

Enkele weken terug presenteerde Ringland in een tweemaal volgelopen Roma de resultaten van studies die de effecten van Ringland op de volksgezondheid, stadsontwikkeling en mobiliteit hadden berekend. De resultaten waren verbluffend. Als het voorstel van Ringland gevolgd wordt zal het verkeer vlotter en veiliger verlopen. De leefbaarheid zal merkbaar verbeteren. En er zal meer ruimte en groen zijn. De Ring en de E34/313 tot ongeveer aan het Rond punt van Wommelgem zullen overkapt zijn.

Maximaal is niet hetzelfde als volledig

‘Special guest’ van de avond was Alexander D’Hooghe, de ‘leefbaarheidsintendant’ van de Vlaamse regering. D’Hooghe legde voor het Ringlandpubliek zijn kaarten op de tafel: hij wil gaan voor een ‘volledige’ overkapping. Maar naarmate zijn uiteenzetting verliep was het duidelijk dat de intendant een slag om de arm hield. D’Hooghe zei klaar en duidelijk dat hij werkte aan de leefbaarheid en niet aan de mobiliteit. Met andere woorden, hij schikt zich naar de overheid die vasthoudt aan het BAM tracé en enkel wil gaan voor een overkapping daar waar mogelijk. Dat heet ‘maximale’ overkapping en dat komt neer dat de Ring in stukken en brokken zal overkapt worden. Een DODO overkapping, zei presentator van de avond in De Roma Sven Van Speybroeck: dicht, open, dicht open,…

Eigenlijk had het publiek de bui al kunnen zien hangen. Want nog voor Ringland de resultaten bekend had gemaakt, had schepen van mobiliteit Koen Kennis de bakens al gezet: “de discussie over mobiliteit voeren we niet meer.” Twee weken later deed schepen van Ruimtelijke ordening Rob Van de Velde er nog een schepje bovenop: “Ringland probeert stadsprojecten af te troeven met onhaalbare dromen.”

Ringland heeft een groot draagvlak

Dat begrijp ik niet. Het gaat hier om ingrijpende en peperdure infrastructuurwerken die een impact zullen hebben op de stad voor de volgende 50 en misschien wel meer jaren. Wat als er dan een beter plan op tafel ligt? Dan ga je toch voor het allerbeste, niet? Als een 40tal academici zich aanbieden om de voorstellen van Ringland mee uit te werken. Als mensen 100.000 euro geven aan Ringland om onderzoeken uit te voeren.  Als Ringland voor haar gespreksavonden de Roma vult met tweemaal 1100 mensen. Als in elke straat van de stad affiches hangen die vragen om Ringland, als in geen tijd 2000 mensen een testplaat van de actie CurieuzeNeuzen willen hangen, dan kan je toch besluiten dat het draagvlak voor het voorstel voor volledige overkapping enorm groot is.

Stadsbestuur houdt vast aan Oosterweel

Maar blijkbaar telt dit niet voor de N-VA. De Vlaams nationalisten houden zich kost wat kost vast aan hun politiek van ‘beslist beleid’. De beslissing waar het hier overgaat houdt in om de Antwerpse ring te sluiten via een geoptimaliseerd Oosterweeltracé, het zogenaamde Valentijnsbesluit. Het is nog het werk van de Vlaamse regering Kris Peeters II. Peeters is er in geslaagd om het estafettestokje door te geven aan de N-VA.  Die partij slooft zich nu uit om dit plan te verdedigen en denkt er niet aan om het voorstel van Ringland in overweging te nemen. Om het met de woorden van minister voor mobiliteit Ben Weyts te zeggen: “de vijand van een goed plan is een beter plan.”  Ringland telt blijkbaar ook niet voor de CD&V. In Antwerpen leeft de CD&V dank zij de Stadslijst van Patrick Janssens boven haar soortelijk gewicht en is bovendien ondergeschikt aan de CD&V Brussel. Haar twee schepenen zitten knus in het pluche en stellen geen vervelende vragen. En in Brussel wrijven de Christendemocraten zich in de handen omdat de Zwarte Piet nu bij de N-VA zit. De O-VLD heeft momenteel andere katten te geselen. De partij weet zelf niet meer of ze nu voor of tegen is. Bovendien hangt de Antwerpse afdeling in de touwen. Annemie Turtelboom, haar ‘leading lady’ van enkele jaren terug, is uit de Vlaamse regering gezet. Schepen Marinower heeft zich nog nooit laten betrappen op een onvertogen woord over de Oosterweelverbinding. Het is duidelijk dat het huidige stadsbestuur zich niet gaan inlaten met wat de Antwerpenaar het liefste wil: een ‘mobiel én leefbaar’ Antwerpen.

Nieuwe petitie van Ademloos

Het is haast irreëel hoe een ‘significant’ deel van de bevolking van Antwerpen aangeeft dat zij een duurzame oplossing wil met een totale overkapping. Te verstaan: het model van Ringland. En hoe een stadsbestuur Oost-Indisch doof blijft voor deze roep. N-VA zit momenteel aan de knopjes in de cockpit van Vlaanderen. En de sterkhouder van N-VA woont in Antwerpen. En toch halsstarrig vasthouden aan een ‘mobiliteitsoplossing uit de 20ste eeuw’ en niet willen gaan voor een ‘mobiliteits- en leefbaarheidsoplossing van de 21ste eeuw’.

Hoeveel kilo’s dioxide en fijn stof moet Deurne nog slikken? Ik heb alvast de nieuwe petitie van Ademloos ondertekend: “Het BAM tracé? Zeg nog eens nee!”

http://www.ademloos.be/petitie/tegenbam

Wilfried Defillet
Gazet van Deurne 22-05-2016
http://gazetvandeurne.be/opinie/hoeveel-kilos-dioxide-moet-deurne-nog-slikken/

Tags: