Hoge waarden dieselroetdeeltjes op Gentse stadsring R40

kade rechteroever

GENT - Er zijn hoge waarden van dieselroet gemeten op de Gentse stadsring R40. Dat blijkt uit metingen van het Gents Milieufront.

Vrijwilligers van Gents MilieuFront fietsten in november 2012 zeven weken lang door Gent met op hun rug een toestel dat roetdeeltjes meet. Uit de meetgegevens blijkt dat de concentraties van dieselroetdeeltjes hoger is op plaatsen waar veel gemotoriseerd verkeer is.

“De hoogste waarden van dieselroet, of black carbon, vinden we op alle drie routes terug in de straten met veel gemotoriseerd verkeer," zegt Steven Geirnaert van het Gents MilieuFront. “Het effect wordt versterkt door de aanwezigheid van verkeerslichten en hoge gebouwen langs de straat. De hoogste waarden van dieselroet werden bijna allemaal gemeten op de R40, aan de Rooigemlaan, Charles De Kerckhovelaan en de Sint-Lievenspoort. In het gebied binnen de R40 hebben we heel hoge waarden gemeten op de as Brusselsepoort -Vlasmarkt. De laagste waarden van dieselroet werden gemeten in de verkeersvrije zones: de Langemunt, de Graslei en in de parken. Opvallend ook is de snelle daling van de waarden van dieselroet als je van de R40 het Citadelpark binnen fietst. Centraal in het park dalen de meetresultaten tot de laagste waarden. Black carbon - dieselroet - is een goede indicator voor verkeerspollutie. Het wordt voornamelijk uitgestoten door dieselmotoren.”

Het Gents Milieufront vraagt dat het stadsbestuur werk maakt van een betere luchtkwaliteit dan moet ze dringend maatregelen. Concreet vragen ze meer milieuzones binnen de R40. Het milieufront wil de parkeertarieven ook linken aan de milieuprestatie van de auto. Verder moeten de dieselbussen moeten weg uit de stad. Centrumparkings moeten afgebouwd worden en deels voorbehouden voor bewoners. Ook het vrachtverkeer moet van de stadsring R40 gehaald worden.

Alain Tack, Kabinetssecretaris van schepen van Leefmilieu Tom Balthazar (SP.A), benadrukt dat de stad Gent al heel wat maatregelen heeft genomen: “Sinds juni 2010 heeft Stad Gent een Lokaal Luchtkwaliteitsplan. 50 maatregelen moeten helpen de pieken van fijn stof, stikstofoxiden en ozon in de stad te verminderen. Het plan bevat specifieke maatregelen voor de transportsector, huishoudens en industrie. Daarnaast worden maatregelen voorgesteld op vlak van ruimtelijke planning. De verdieseling van de wagens van de Vlaming blijft een enorm probleem, maar door bijvoorbeeld de snelheid op de snelwegen rond Gent te verlagen of milieuzones in te stellen kunnen we de luchtkwaliteit verbeteren. Alleen hebben we daarvoor wel de hulp van de Vlaamse overheid nodig.”

 

Matthias Vanheerentals
Argus Actueel 03-01-2013
http://www.argusactueel.be/binnenlands-nieuws/hoge-waarden-dieselroetdeeltjes-op-gentse-stadsring-r40

Tags: