Kilometerheffing auto's blijft taboe

kade rechteroever

Wel proefproject maar geen draagvlak in regering

De behoedzaamheid waarmee mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) de discussie over de kilometerheffing voor auto's aangaat, legt de diepe verdeeldheid erover bloot. Hamvraag is of de regering bereid is aan het taboe van de auto te raken. 'Deze legislatuur niet', zegt Marino Keulen (Open Vld).

Nee, u hoeft nog nog geen satellietbakje te installeren. Maar over enkele maanden lanceert mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) wel een proefproject. Daarbij rijden mensen met een gps rond die het aantal afgelegde kilometers registreert. Voor elke kilometer betalen ze een bedrag in plaats van de klassieke verkeersbelasting en de inschrijvingstaks (BIV). Zo worden ze niet langer belast op het bezit van hun wagen, maar op het gebruik ervan.

"De kilometerheffing heeft eindeloos veel mogelijkheden", zegt Johan De Mol, verkeersexpert aan de UGent. "Mensen zullen vaker de trein of de fiets nemen in plaats van de auto. Je kunt de tarieven ook laten variëren tussen dal- en spitsuren, zodat het verkeer beter wordt gespreid. Dat is nog maar het begin, je kunt nog veel verder gaan. Zo zou je hogere tarieven kunnen aanrekenen aan wie de snelheidslimiet overschrijdt."


Heilige graal

Minder auto's, minder vervuiling, minder overtredingen: de kilometerheffing lijkt wel de heilige graal. Temeer omdat buitenlanders eindelijk zouden bijdragen aan het onderhoud van onze snelwegen. Ondanks het verzet uit Nederland ('zorg er eerst voor dat de kwaliteit van de weg een beetje fatsoenlijk is') is dat niet geheel onlogisch. En vooral: eigenlijk is alles er klaar voor. De grootste investering werd al gemaakt voor de lancering van de kilometerheffing op vrachtwagens op 1 april. De uitbreiding naar alle auto's is dan snel gemaakt.

Zondag richtte Weyts zich voor het eerst naar het grote publiek met een pleidooi voor de kilometerheffing. Toch bleef hij erg voorzichtig in zijn aankondiging. "Ik ben het idee wel genegen (...) maar we zullen dat weloverwogen en bestudeerd bekijken", zei hij in het VTM Nieuws. Weyts benadrukt tegenover De Morgen dat hij overtuigd is van de voordelen, maar hij wil geen revolutie ontketenen. "De kilometerheffing voor auto's is niet voor vandaag of morgen."

Weyts beseft dat één cruciaal element ontbreekt: een draagvlak. Uit een proefproject van zijn voorgangster Hilde Crevits (CD&V) blijkt dat de meerderheid van de Belgen geen voorstander is van rekeningrijden. Liefst 63 procent van de deelnemers schoot het project af. Verkeersorganisaties zoals VAB en Touring vrezen dat de kilometerheffing een platte belastingverhoging wordt in plaats van een verschuiving.

Een studie moet voor Weyts over enkele weken duidelijk maken waarom de Vlaming zo gekant is tegen de kilometerheffing.

Koele minnaars

Het probleem situeert zich ook binnen de Vlaamse regering. CD&V is van mening dat het vooruit mag gaan en hoopt dat de beslissing voor de kilometerheffing nog voor het eind van deze legislatuur genomen wordt. "De volgende regering kan die keuze uitvoeren, zoals dat ook is gebeurd met de kilometheffing voor vrachtwagens", zegt CD&V-verkeersexpert Dirk De Kort.

Helemaal anders klinkt het bij de liberalen, die niet van een kilometerheffing willen weten. "Ik ben een koele minnaar van de kilometerheffing", zegt Marino Keulen. "Uiteraard vinden wij dat de filedruk omlaag moet en dat buitenlanders mee moeten betalen, maar dan moet er ook een alternatief zijn voor de wagen. Dat is er nu niet. Probeer maar eens met de trein naar Brussel te geraken vanuit het Waasland: een mission impossible."

Er is geen sprake van een stroomversnelling voor de kilometerheffing voor personenauto's. De liberalen verwijzen naar het regeerakkoord, waarin staat dat de huidige regering wel mag bestuderen of de kilometerheffing een goed idee is, maar meer niet. "De beslissing ligt in handen van de volgende regering", aldus Keulen.

Ann De Boeck
De Morgen 17-05-2016
http://www.demorgen.be/binnenland/kilometerheffing-auto-s-blijft-taboe-b04a415c/

 

 

 

Tags: