Londen investeert miljard euro in netwerk van fietspaden

kade rechteroever

Een investering van dik een miljard euro, verspreid over tien jaar, moet in Londen de weg plaveien voor de fietsers. Het masterplan van burgemeester Boris Johnson moet het aantal fietsers doen verdubbelen.

Burgemeester Boris Johnson: 'Dit plan luidt een nieuw tijdperk in.'

Burgemeester Boris Johnson had al langer plannen voor een stadsreconversie. Eerder vervolledigde hij al het blauwe fietsplan, een initiatief van zijn voorganger, Ken Livingstone. Dat blauwe fietsplan bestaat uit een zeer goedkope manier om fietsen te huren. Nu maakt Johnson de Grote Sprong Voorwaarts. In Mayor's Vision for Cycling, een 33 pagina's tellend document, gooit hij een tienjarenplan op tafel.

De blikvanger van het grote project is een fietssnelweg die West- met Oost-Londen moet verbinden. Een brede snelweg voor fietsers van zo'n 24 kilometer lang die bij Canary Wharf passeert en via de Victoria Embankment - de kade langs de Theems - ook het drukke kruispunt aan het Westway-viaduct aandoet. Vooral de passage aan de Theems springt in het oog. Daar moet de kade tot 1.000 fietsers per uur kunnen verwerken, wat neerkomt op vier volle metrotreinen.

Dat Londen zich spiegelt aan fietssteden als Kopenhagen en Amsterdam wordt ook duidelijk in de 'Little Hollands' die de burgemeester wil neerplanten in de buitenwijken van Londen. Kleine plekken die moeten worden omgebouwd naar Nederlands model. De stratenplattegrond moet afgestemd worden op de fietser. Niks dan de fietser.

De geplande fietssnelweg wordt een dwarsbalk op de stad. Een balk met veel vertakkingen. Zo wordt er werk gemaakt van een dicht netwerk van smalle, extra aan te leggen fietspaden. Er komen ook paden die het traject van de metro volgen, maar dan boven de grond welteverstaan.

Aan het Waterloo-treinstation verrijst straks ook een 'superhub', een enorme parkeer- en huurplaats voor fietsen.

Verdubbeling

"Dit luidt een nieuw tijdperk in voor het fietsen", zegt burgemeester Johnson. "De bedoeling is een verdubbeling van het aantal gebruikers", vult Andrew Gilligan, de nieuwe fietsadviseur van Johnson, aan. "We focussen op nieuwe maatregelen op de gevaarlijke kruispunten en wegen.

Iedereen zal hier van profiteren, ook al heb je helemaal geen intentie om te fietsen. De luchtvervuiling heeft ook zijn tol voor de maatschappij. Twee- à vierduizend mensen sterven aan de vervuiling. Als we meer mensen op de fiets krijgen, redden we duizenden levens."

MATTHIAS DECLERCQ
De Morgen 09-03-2013 pag. 4

 

Mayor’s Vision for Cycling
 

The Mayor's Vision for Cycling will create a 'Crossrail for the bike' as part of his plans for a nearly £1 billion investment in London cycling. The route will run for more than 15 miles, very substantially segregated, from the western suburbs, through the heart of London, to Canary Wharf and Barking.

It will use new segregated cycle tracks along, among other places, the Victoria Embankment and the Westway flyover. It is believed to be the longest substantially-segregated cycle route of any city in Europe.

Watch the following video for the Cycle Boulevard concept along Victoria Embankment:

 

Other elements in the Mayor’s Vision for Cycling include:

•A new 'Central London Grid' of bike routes in the City and West End, using segregation, quiet streets, and two-way cycling on one-way traffic streets, to join all the other routes together;
•A new network of 'Quietways' – direct, continuous, fully-signposted routes on peaceful side streets, running far into the suburbs, and aimed at people put off by cycling in traffic;
•Substantial improvements to both existing and proposed Superhighways, including some reroutings;
•Major improvements to the worst junctions, making them safer and less threatening for cyclicsts;
•Work to make HGVs safer
 
Mayor's Cycling Vision.pdf
 

London.Gov.UK 07-03-2013
http://www.london.gov.uk/publication/mayors-vision-cycling
 

Tags: