Luik Guillemins: licht en liefde

afbeelding

“Licht en liefde”, dat waren de woorden die spontaan bij mij opwelden toen ik in Luik Guillemins op het perron stapte en overweldigd werd door gouden ochtendgloren.

 

Er is veel gemord over de oplopende kostprijs van dit architecturaal huzarenstukje in glas, staal, beton en Belgische blauwe hardsteen, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat de tolerantie altijd wat lager ligt wanneer het project zich in het zuiden des lands situeert en wanneer het om infrastructuur voor het openbaar vervoer gaat.  

“Licht en liefde”, dat waren de woorden die spontaan bij mij opwelden

Hoe dan ook, 320 miljoen euro is een smak geld – zo’n smak dat een gewone mens zich er nog weinig bij kan voorstellen. Daarom is het misschien relevant om er de geraamde kostprijs van het Antwerpse Masterplan 2020 naast te zetten: 5 miljard euro.

Is het geld goed besteed? Moeilijk te zeggen. In ieder geval heeft het er alle schijn van dat de Spaanse architect Santiago Calatrava hier een gebouw neerzette dat over pakweg 100 jaar nog mooi zal worden gevonden.

Het lijkt ook functioneel (wat uiteraard een minimumvoorwaarde is, waaraan in veel spektakelarchitectuur echter niet voldaan wordt): het heeft een logische, overzichtelijke structuur met korte loopafstanden en geeft de treingebruiker nu eens niet het gevoel dat hij een tweederangsreiziger is.

Alleen jammer dat de stadsontwikkeling, zeg maar de onmiddellijke stationsomgeving, achterblijft. Als de reiziger al bevangen wordt door een licht euforisch, hemels gevoel, dan komt hij snel terug met beide voeten op de grond wanneer hij het station verlaat…
Kris Peeters 09-05-2011
http://deanderekrispeeters.wordpress.com/2011/05/09/luik-guillemins-licht-en-liefde/

meer nieuws

30/07/2014 Hoe hou je het vol?
27/07/2014 Bijna autovrij
27/07/2014 De Zweedse coalitie

meer persmededelingen

meer opinies