Brandstofverbruik (en CO2) tot helft hoger dan in brochure

kade rechteroever

Autosector sjoemelt ook zeer grof met beloftes over zuinigheid en CO2-uitstoot

 

Autoproducenten sjoemelen niet alleen met giftige uitlaatgassen. Ze liegen ook steeds meer over het brandstofverbruik - en dus de uitstoot van CO2. Sommige automodellen verbruiken tot 50 procent meer dan wat beloofd is in de verkoopsbrochure. Dat blijkt uit een nieuwe studie van klokkenluider ICCT bij 540.000 diesel- én benzinewagens.

Vertrouwen komt te voet en gaat met een Volkswagen. Of moeten we eigenlijk zeggen met een auto? Want een nieuwe studie van onderzoeksinstantie ICCT, de organisatie die aan de basis lag van het uitbreken van Dieselgate, toont nogmaals aan dat de milieutests in de Europese autosector niet veel voorstellen. Waardoor het steeds aannemelijker wordt dat het Volkswagen-schandaal slechts het topje van een enorme ijsberg is.

Wat blijkt? Een test met 540.000 personenwagens in zes landen wijst uit dat zowat alle autoproducenten liegen over het brandstofverbruik en de uitstoot van CO2van zowel hun diesel- als benzinewagens. En dat ze daarbij steeds driester te werk gaan. Het echte brandstofverbruik ligt bij sommige modellen – BMW, Mercedes en Peugeot op kop – nu al bijna 50 procent hoger dan in de verkoopsbrochure. Gemiddeld steeg de kloof tussen de officiële testresultaten en de werkelijke in 2014 voor de vijftiende keer op rij.

‘Wij beweren niet dat ook deze merken de resultaten manipuleren met software’, zegt William Todts van de groene denktank Transport & Environment. ‘Maar we vragen de overheid te onderzoeken waarom die kloof ieder jaar groter wordt.’

De opmerkelijke resultaten kunnen volgens de onderzoekers van ICCT niet verklaard worden door het rijgedrag, maar zijn bijna uitsluitend het gevolg van de steeds grotere achterpoortjes en manipulatie door de autoproducenten van de officiële tests in laboratoria. Die moeten dringend veel strenger en realistischer worden en worden afgenomen door een onafhankelijke Europese milieu-instantie, vergelijkbaar met de Epa in de VS. En er moeten in Europa vergelijkbare boetes komen als in de VS. Daar moest het Zuid-Koreaanse Hyundai vorig jaar 100 miljoen dollar boete betalen voor leugens over het brandstofverbruik van zijn wagens.

Voor alle duidelijkheid, deze nieuwe studie staat volkomen los van het Volkswagen-schandaal. Dat gaat over het systematisch sjoemelen via speciale software met de dieselnormen voor het schadelijke stikstofoxide, het schadelijke goedje dat fijn stof en kanker veroorzaakt. Niet over mogelijke manipulatie van brandstofverbruik.

Maar dat betekent niet dat er voor de maatschappij geen belangrijke gevolgen zijn. ‘Eenvoudig gezegd, van Nox word je ziek en van CO2niet. Of toch niet rechtstreeks. Maar de uitstoot van CO2maakt via de klimaatopwarming wel de planeet ziek’, verduidelijkt Todts,

Bovendien heeft het gesjoemel met brandstofverbruik ook een belangrijke impact op onze portefeuille. De consument verliest door het extra brandstofverbruik per jaar 450 euro, berekenden de onderzoekers van ICCT. ‘Dat mag je vermenigvuldigen met vijf, want gemiddeld rijden we 5 jaar met dezelfde wagen’, aldus Todts. ‘De Belgische overheid loopt daarbovenop nog eens meerdere miljarden aan fiscale inkomsten mis.’

Opmerkelijk ook, uit de studie van de ICCT blijkt dat er met de bedrijfswagens nog iets meer gesjoemeld wordt. En – toeval of niet – de kloof tussen de officiële CO2-tests en de werkelijke uitstoot/verbruik is bij de geteste dieselwagens bijna 10 procent groter dan bij de benzinewagens.

Nico Tanghe
De Standaard 29-09-2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150928_01891964

 

Tags: