Dieselmotor blijft lucht vervuilen

kade rechteroever

De roetfilters in dieselmotoren doen de hoeveelheid fijn stof in onze lucht gevoelig afnemen, maar het niveau aan stikstofdioxide - ook afkomstig van de vele diesels op de wegen - blijft veel te hoog. Vlaanderen haalt al jaren de Europese norm niet, maar dat blijft voorlopig zonder gevolg. "Toch moeten autoconstructeurs dringend worden aangepakt", zegt wetenschapper Frans Fierens.


Eerst het goede nieuws: de nieuwste kaarten die onze luchtkwaliteit tonen - op basis van meetgegevens van 2013 - zijn alweer wat blauwer en groener geworden. De concentratie aan fijn stof in de lucht daalt verder, een trend die zich al tien jaar aan het doorzetten is. Al is er nog ruimte voor verbetering.

"We halen intussen de Europese norm, maar nog niet die van de wereldgezondheidsorganisatie, die veel strenger is", zegt Frans Fierens, specialist luchtvervuiling bij de Intergewestelijke cel voor het Leefmilieu (Ircel). "De oorzaak van de verbetering is zonder meer de roetfilter bij de dieselmotoren, die houdt meer dan 90% van het fijn stof tegen en dat zien we duidelijk op de kaarten. Die filter is een zeer efficiënt middel, maar we zijn er nog lang niet."

In overtreding sinds 2010

"Wat stikstofdioxide betreft, is het een ander verhaal. Daar merken we maar een minieme daling. Deze stof is niet zo gevaarlijk als fijne stofdeeltjes, maar zorgt toch ook voor ademhalingsproblemen voor wie in de buurt van de drukke autowegen woont. Vlaanderen overtreedt al sinds 2010 de Europese normen, maar kreeg voor Antwerpen een uitzondering tot dit jaar. Niets wijst er echter op dat de situatie nu fors verbeterd is. Met de hoge waarden voor Brussel zijn we al jaren in overtreding, maar voorlopig stelt Europa nog geen inbreukproces in. Ook grote steden zoals Parijs, Berlijn en Londen kampen hier trouwens mee."

Oorzaak is - alweer - de dieselmotor. Fierens: "De testen van autoconstructeurs inzake de uitstoot van stikstof zijn niet realistisch. Ze halen de norm door extreem traag op te trekken en de airco te verwijderen, maar zo rijdt geen enkele chauffeur. Hier moet Europa dringend tegen optreden."
(SSB)
Het Laatste Nieuws 18-02-2015 pag. 12

Tags: