Heel Antwerpen staat stil (terwijl politici verder ruziën)

kade rechteroever

Een brug, tunnels of een dak op de ring: de Vlaamse regering en de actiegroepen vallen al jaren over elkaar heen. Terwijl politici verder ruziën, is er één bittere waarheid: bij één zwaar ongeval staat alles vast. Woensdag nog op de E19 in Loenhout, gisteren opnieuw op de ring nadat een truck een brugpijler ramde en kantelde. "Steek desnoods via een nooddecreet de schop in de grond", vindt Voka.

In en rond Antwerpen was de verkeersellende gisteren compleet nadat een vrachtwagen gekanteld was op de ring in de richting van Nederland, ter hoogte van Borgerhout. Door het ongeval en de takelwerken waren vier rijstroken urenlang versperd.

Uitgerekend gisteren gaf Groen een persconferentie waar ze met scherp schoot op de Vlaamse regering en de BAM, de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel. "De regering heeft zelf de stilstand veroorzaakt door vast te houden aan een slecht plan", stellen Antwerps fractieleider Wouter Van Besien en Borgerhouts districtsvoorzitter Marij Preneel.
 

22 rijstroken

"De plannen voor een nieuwe verkeerswisselaar tussen de Turnhoutsebaan (Borgerhout) en het Sportpaleis bedreigen de levenskwaliteit van tienduizenden Antwerpenaren."

Die verkeerswisselaar kreeg de naam 'Hollandse knoop'. In zo'n systeem lopen op- en afritten min of meer parallel met de hoofdweg. De milieupartij komt tot onthutsende conclusies. Zo stijgt het aantal baanvakken fors: van 10 nu naar 16 straks aan het - af te breken - viaduct naast het Sportpaleis, en van 14 naar 22 ter hoogte van de twee hoge appartementsgebouwen aan de Turnhoutsebaan. Cijfers die de BAM ook toegeeft. "We moeten er op- en afritten aanleggen. Aan het Sportpaleis komen onder meer 2 x 2 rijstroken om naar de nieuwe Oosterweelverbinding te kunnen", zegt woordvoerder Bojan Cerovic.
 

Sleuf Schijnpoort

Gekker nog volgens Van Besien: de zogenaamde sleuf bij Schijnpoort en de Dam. Die ligt zowaar bovengronds. "Tot 1,8 meter boven het maaiveld, waardoor je tegen een muur aankijkt. Het lawaai van het verkeer moet immers beperkt worden."

Daar geeft de BAM tegengas: "De Antwerpse ring stijgt en daalt op sommige plekken, maar dat heb je nu op het zuidelijke deel ook. We zullen alleen aan Schijnpoort iets boven het maaiveld uit klimmen. Omdat we niet anders kunnen. Er ligt daar een premetro onder. Maar een muur ga je niet zien. Stel je een talud voor waarin de muur wordt verwerkt. Iets verderop naar het noorden duikt de ring flink omlaag, aangezien we onder het Albertkanaal door moeten."

Ander teer punt voor Groen: de veiligheid voor overstekende fietsers en voetgangers. "De Noordersingel wordt breder. Fietsers zullen aan de Schijnpoortweg ook drie kuitenbijters voor de wielen krijgen: fietsbruggen tot 9 meter hoog. Allemaal om auto's vrije doorgang te verlenen." Maar dat is volgens de BAM 'van de pot gerukt'. "Over die bruggen is nog niets definitief beslist. We bekijken een ringfietspad met een conflictvrij kruispunt aan Schijnpoort. Maar uiteraard bouwen we geen bruggen waar alleen een geoefend renner over geraakt."

Op het Antwerps stadhuis is er hoorbare irritatie. "Van Besien gooit alles op een hoopje. Alsof we bezig zijn met misdadige complotten. Hij streeft naar de totale stilstand."

Groen houdt op 25 mei een infoavond in Salle Jeanne, Turnhoutsebaan 1-3, Deurne, en op 9 juni in het Ecohuis in Borgerhout.

PHILIPPE TRUYTS
Het Laatste Nieuws 23-052015
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-antwerpen/heel-antwerpen-staat-stil-terwijl-politici-verder-ruzien-a2335148/

Tags: