600 meter, verder gaan we niet zonder auto

kade rechteroever

We zijn verslaafd aan de privacy en het gemak van de auto.

 

De auto wint nog altijd terrein, alle campagnes en smeekbedes ten spijt. ‘Iedereen klaagt over de files, maar we gaan er met z’n allen vrolijk in staan.’ 

 

Zeshonderd meter: voor zo’n afstand kunnen we het nog opbrengen om op de fiets te springen of te voet te gaan. Maar voor langere afstanden nemen we hoofdzakelijk de auto.

 

Dat blijkt uit het recentste ­Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen. Dat brengt – via een bevraging bij 1.600 Vlamingen – in kaart hoe vaak we fietsen, wandelen, met de trein of bus gaan, en hoe vaak we voor de wagen kiezen.

Het levert geen opbeurend beeld op. De auto is de onbetwiste koning en vergroot nog zijn ­voorsprong op alle andere vervoersmiddelen: 53 procent van al onze verplaatsingen doen we met de wagen. In 2008 was dat nog 47 procent. De fiets boert zelfs achteruit: van 14 naar 11,3 procent. Ook te voet gaan doen we nu minder dan toen.

King of the road

 

‘Zelf bewegen? Doe ik wel in de sportclub, zeggen velen.
Waarna ze met de auto naar de fitness rijden’
Gerard Tertoolen -  Verkeerspsycholoog

 

‘Het is schokkend om zwart op wit te zien dat we zelfs voor een paar honderd meter de auto nemen’, zegt verkeerspsycholoog ­Gerard Tertoolen. ‘Maar zo is het nu eenmaal: we zijn verslaafd. De combinatie van privacy en gemak, het feit dat je je king of the road kan voelen in je auto, en dat het helemaal niet zo duur is om je met de auto te verplaatsen: door al die zaken kiezen we bijna altijd voor de auto.’

Intussen zitten de wegen dicht en zwellen de files aan. En worden er ­tal van campagnes gelanceerd om de auto op stal te laten.

‘Met die campagnes bereik je lang niet iedereen’, zegt Tertoolen. ‘Het argument dat het gezonder is om te fietsen of wandelen, kan veel mensen geen donder schelen. Sporten en bewegen doe ik wel in de sportclub, zeggen ze dan. Waarna ze met de auto naar de fitness rijden.’

‘De cijfers zijn niet om vrolijk van te worden’, zegt ook Koen Peeters van het Vlaamse departement Mobiliteit, de opdracht­gever van de studie. ‘Het is duidelijk dat de kentering naar duurzamere vormen van mobiliteit nog niet is ingezet.’

Hij ziet één lichtpunt: in ons woon-werkverkeer valt de auto lichtjes terug. ‘Het aandeel van de fiets stijgt daar, maar het is zeer bescheiden. We moeten de onderzoeken de komende jaren afwachten om te zien of we hier een omslag hebben gemaakt’, zegt Peeters.

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) denkt aan een kilometerheffing om auto’s van de weg te halen (zie inzet).

‘Dat kan helpen’, zegt Tertoolen. ‘Je moet ook blijven campagnes opzetten. Want hoe deprimerend de cijfers ook zijn, je kunt wel degelijk een deel van de bevolking overhalen om de auto aan de kant te laten. Je moet de mensen van de vastgeroeste gewoonte afhelpen om in de auto te stappen.’

Schoolpoort

Uit de studie blijkt nog dat in een kwart van de gevallen (27,8 procent) een kind met de auto naar school wordt gebracht. Dat is een stijging met 2  procent tegenover tien jaar geleden. Daarmee heeft de auto bijna de fiets (28,5 procent) ingehaald als vaakst gebruikte vervoersmiddel aan de schoolpoort.

Weyts zet door met kilometerheffing

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laat onderzoeken welke vorm van kilometerheffing het meeste draagvlak heeft bij de bevolking. Het moet helpen om meer auto’s van de weg te halen. ‘Zo kan het niet verder’, zegt hij. ‘It’s us, stupid. Dat is wat mij opvalt aan de studie naar ons verplaatsingsgedrag’, zegt Weyts. ‘Iedereen klaagt over de files, maar wij zijn het zelf, die file.’

‘We moeten de Vlaming overtuigen van het nut van een kilometerheffing’, zegt Weyts. ‘Want we moeten iets doen.’

Zo’n heffing moet helpen om het onnodige verkeer uit de spits te halen. Zo blijkt uit de studie naar ons verplaatsingsgedrag dat we evenveel autoritten doen om te winkelen als om naar ons werk te gaan. (wba, tlb)

 


De Standaard 07-03-2017
http://www.standaard.be/cnt/dmf20170306_02766075

 

Dé oplossing volgens Weyts: kilometerheffing

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) laat onderzoeken welke vorm van kilometerheffing het grootste draagvlak heeft bij de bevolking. Het moet helpen om meer auto's van de weg te halen. “Want zo kan het niet verder.”
“It's us, stupid. Dat is wat mij opvalt aan de studie naar ons verplaatsingsgedrag”, zegt Weyts. “Iedereen klaagt over de files, maar we zijn het zélf, die file. Voor sommigen zijn ze blijkbaar nog niet lang genoeg.”
Weyts heeft een studiebureau aangesteld om op te lijsten welke vormen van kilometerheffing bestaan en om na te gaan welke vorm het makkelijkst ingang zou vinden. Moet je gaan naar een wegenvignet voor alle automobilisten, of een dynamisch systeem dat rekening houdt waar je rijdt, en op welk tijdstip? “We moeten de Vlaming overtuigen van het nut van zo'n heffing”, zegt Weyts. “We moeten íéts doen.”
Zo'n heffing zou alleszins moeten helpen om het onnodige verkeer uit de spits te halen. Zo blijkt uit de studie naar ons verplaatsingsgedrag dat we evenveel autoritten doen om te gaan winkelen als om naar ons werk te gaan. “Zelfs in de spitsuren zitten in een behoorlijk deel van de auto's mensen die geen functionele verplaatsing maken, maar bijvoorbeeld op weg zijn naar een winkel”, zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. “Door op bepaalde uren een kilometerheffing in te voeren op de grootste verkeersassen, kun je die recreatieve rijders daar al wat weghouden om zo de files wat in te dijken.” (wba, tlb)

 

Enige lichtpuntje: we fietsen meer naar het werk

In het totale aantal verplaatsingen dat we doen, verliest de fiets terrein. Toch één lichtpuntje: om naar het werk te gaan, wordt de fiets wel (een beetje) populairder. 15,4 procent van de verplaatsingen naar het werk doen we nu met de fiets (een stijging met 3 procent in tien jaar). Ook de elektrische fiets komt piepen, met intussen 1 procent van alle woon-werkverplaatsingen.
“Het is een bescheiden stijging, maar wel hoopgevend”, zegt Koen Peeters van het departement Mobiliteit. “Het toont aan dat projecten als het Pendelfonds (waarbij bedrijven subsidies krijgen als hun werknemers vaker met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk komen, nvdr.) en de aanleg van fietsostrades toch helpen.” (tlb)

Het Nieuwsblad 07-03-2017 pag. 3

zie ook auto of fiets: wat kost het voor pendelaar én maatschappij?

 

We rijden steeds meer met de auto

Uit een onderzoek naar het verplaatsingsgedrag in Vlaanderen is gebleken dat we de wagen meer gebruiken dan 10 jaar geleden.

Het onderzoek, in opdracht van het Vlaamse departement Mobiliteit, werd gehouden bij 1600 Vlamingen. Volgens de studie nemen we de wagen, zodra de afstand verder is dan 600 meter.  53% van al onze verplaatsingen doen we met de auto. Er is wel een lichte verbetering op vlak van woon-werkverkeer. Daar stijgt het aandeel van de fiets.

ATV 07-03-2017
http://atv.be/nieuws/we-rijden-steeds-meer-met-de-auto

 

Tags: